Rekordvår för LNG-fartyg

Snacket om alternativa bränslen handlar mest om vätgas och ammoniak, men i verkligheten är det är LNG-fartyg som byggs. Under våren har 121 beställningar på nya LNG-fartyg gjorts världen över, vilket är en ökning jämfört med samma period förra året.

”Våra senaste siffror visar att april var den starkaste tillväxtmånaden någonsin för nybyggnation av LNG-fartyg”, skrev Martin Christian Wold, huvudkonsult på DNV i ett inlägg på sociala medier i förra veckan. ”De stora orderingångarna som förväntades inom segmenten containerfartyg och bilfraktfartyg materialiserades. 2022 har trots allt fått en stark start, långt bättre än rekordåret 2021.”

I april skrevs 51 kontrakt på nybyggnationer och under årets fyra första månader har totalt 121 beställningar gjorts på LNG-drivna fartyg hos världens varv, enligt siffror från DNV’s Alternative Fuels Insight (AFI). Förra året gjordes totalt 240 beställningar.

April månads beställningsboom innebär att den globala flottan av LNG-drivna fartyg som antingen är i drift eller under byggnation närmar sig 800 fartyg – av dessa är 286 i drift och 489 beställda. Därtill finns ytterligare 221 fartyg som LNG-redo, vilket innebär de för byggda med teknik som möjliggör en framtida konvertering till LNG.

Idag går mindre än en procent av världens fartyg på alternativa bränslen. Ser man till hypen och pratet kring vätgas och ammoniak är det lätt att tro att de inom de närmaste åren kommer att bli betydligt fler. Och det kommer de. Men de kommer inte att drivas av vätgas eller ammoniak – dessa tekniker är fortfarande i sin linda och tar år att utveckla för större drift. LNG-fartygen är däremot up and rolling sedan länge och har kan dessutom också köras på det fossilfria alternativet biogas.

Merparten av alla fartyg som går på alternativa bränslen är LNG-fartyg. DNV spår dock att orderingångarna inte kommer att hålla samma snabba takt under resten av året. Högre bränsle- och fartygspriser gör att rederierna tvekar och att bunkringskapaciteten kan bli otillräcklig för att serva alla fartyg

”Som läget är på markanaden är det lätt att förstå bränsleleverantörers tveksamhet inför att öka sina insatser och kontraktera mer tonnage,” kommenterade Martin Christian Wold.

”Enbart förra månadens beställningar på LNG-drivna fartyg ökade efterfrågan på cirka en halv miljon ton LNG. Skulle denna trend fortsätta i samma takt kan vi nå 1 000 fartyg i slutet av detta år. Men även om vi förväntar oss att tillväxten fortsätter, kommer den sannolikt att bli mer blygsam under resten av året.”

Senaste nytt