Handling of hydrogen in liquid form as LOHC from a shipping perspective

Vätgas pekas allt oftare ut som en av de lösningar som behövs för att uppnå
framtida klimatmål inom olika sektorer. Detta gäller även sjöfarten och
kunskapsbehovet kring olika vätgasbaserade lösningar är stort. Denna rapport
sammanställer kortfattat befintlig information kopplat till lagring och användning
av väte när väte hanteras i flytande form som så kallade Liquid Organic Hydrogen
Carriers (LOHC). Syftet är att bidra med en inledande förståelse kring dess
potential för hantering ombord på fartyg och vid hamnar och för att användas
som marint bränsle (dvs dess potential ur ett sjöfartsperspektiv). Konceptet med
LOHC går ut på att väte binds till en vätska (kemikalie) där väte sedan kan lossas
och vätskan då återgår till sin ursprungliga flytande form. Rapporten beskriver och
jämför möjliga tekniska lösningar kopplat till LOHC och beskriver kort
identifierade pågående initiativ inom området.
Författare:
Anders Hjort (IVL Svenska Miljöinstitutet), Julia Hansson (IVL/Chalmers), Jenny Trinh (IVL),
Desirée Grahn (IVL), Selma Brynolf (Chalmers), Karl Jivén (IVL).
-
Battery Fire Safety Ventilation for Fully Electrical Vessel
-
Slutrapport I.hamn
-
Pilot Study of Electric Hubless Rim-Driven Thrusters for Transport in Inland Waterways
-
SailProp – Even sailing vessels need an efficient propeller
-
Hållbara transportinköp för ökad sjöfart
-
The Sustainable Development Goals: An opportunity for seaports to drive business value - A practical guide
-
Kunskapsunderlag för fossilfri sjöfart
-
Framtida behov av sjöbefäl
-
The concept of the sustainable port – ports becoming enablers of sustainability in transports and logistics
-
Carbon capture potential onboard ships