Text från Avatar Logistics:
Vänersborg växer som logistikort och industrin i närområdet ser stora möjligheter med en pråmbaserad logistiklösning till och från Göteborgs hamn. Ett pråmfartyg anpassat för Göta Älv/Trollhätte kanal kan lasta ett 50-tal containrar och logistikupplägget öppnar nya möjligheter för transportköpare i regionen. Pråmfartygets kapacitet motsvarar ett stort antal lastbilstransporter som idag trafikerar det hårt belastade vägnätet.
Äntligen testas ett logistikkoncept med inlandssjöfart i Sverige. Avatar Logistics går som första aktör från ord till handling. Välkommen att se när vår containerpråm*, i ett första demoprojekt, lossar containrar i Vänersborgs hamn. Lyssna på berörda aktörers syn på detta helt nydanande logistikkoncept. Vilka är fördelarna/vinsterna? Hur kan konceptet utvecklas? Och vilka bromsklotsar måste samhället och övriga berörda parter hantera?
Pråmtrafik är en självklarhet i region- och citylogistiken i många länder i Europa, men här i Sverige har vi ännu inte inkluderat den EU-klassade inlandssjöfarten i godslogistiken. Inlandssjöfarten är energi- och miljöeffektiv, säker, tillförlitlig och lyfter transporter från väg- och järnvägsnätet. Göta Älv/ Trollhätte kanal in i Vänern och Södertälje kanal in i Mälaren är inre vattenvägar klassade för pråmtrafik. Inlandssjöfart i dessa områden innebär stora möjligheter för ett mer miljöeffektivt och robust, svenskt transportsystem.
Se bifogad inbjudan med program samt uppgifter om hur du anmäler dig. Läs även mer om projektet.