Historien om PortCDM på två minuter

PortCDM, tekniken som ska effektivisera och göra hamnanlöp enklare för alla inblandade aktörer, har testats och utvecklats i nio europeiska hamnar sedan 2013. Nu finns en film om hela historien.
Port Collaborative Decision Making, Port CDM, går ut på att skapa tidsstämplar som möjliggör att alla aktörer som är involverade i ett fartygs hamnanlöp automatiskt kan utbyta information med varandra i realtid. På så sätt kan hamnanlöp bli smidigare – tomgångstider och köbildning kan elimineras och ett fartyg kan till exempel slå av på takten för att komma i exakt tid för lastning- och avlastning. Nu har RISE producerat en film om teknikens utveckling.
– Filmen gjordes för att visa hur PortCDM har vuxit fram under många år, också genom tillämpning i andra domäner. I den kommersialiseringsfas som har påbörjats för att implementera PortCDM på global nivå känns det viktigt att visa historien bakom konceptet där också viktiga möjliggörare för PortCDM som en hållbar innovation lyfts fram. Det har hittills varit en spännande resa, men det är först nu vi kan se fram emot de reella effekterna av digitalt samverkande hamnar som del av det hållbara transportsystemet och då också bredda scopet till en multimodal lösning" säger Sandra Haraldson, seniorforskare på RISE.
Finansiella fodringar, ett möjligt användningsområde för PortCDM
-
Det finns hopp om vätgas – men mycket jobb återstår
-
Designstrategin för propellrar till seglande fraktfartyg utvecklad
-
Det gröna bränslet kommer inte räcka
-
Ammoniak kan vara kommersiellt gångbart redan 2026
-
Är det möjligt att få alla länder att följa IMO:s skärpta klimatmål?
-
Så kan överflyttningen till hållbara sjötransporter öka
-
Stor brist på sjömän riskerar slå mot svenska ekonomin
-
Internationell heldag om framtidens sjöfart under Frihamnsdagarna i Göteborg
-
Europeiska sjöfartens utsläpp högsta på tre år
-
T&E: EU:s klimatpaket räcker inte för att ställa om sjöfarten till 2050