Lighthouse träffar riksdagsledamöter

Svensk maritim forskning ligger i framkant men för att Sverige ska fortsätta ligga i täten krävs en mer offensiv satsning på sjöfart och forskning. Det var budskapet till socialdemokratiska riksdagsledamöterna Suzanne Svensson och Thomas Strand som i veckan bland annat besökte Lighthouse.
– Projekten blir större och större och för att klara det krävs större resurser för att gå vidare, säger Jonas Ringsberg, proprefekt på Chalmers institution för Sjöfart och marin teknik.
Suzanne Svensson sitter i Trafikutskottet och är med i riksdagens maritima nätverk medan Thomas Strand sitter i Utbildningsutskottet. Under deras dag träffade de representanter från Svensk Sjöfart samt representanter från samarbetsplattformarna Zero Vision Tool, Sweship Energy och Lighthouse. När Lighthouse presenterades lyftes Chalmers, KTHs, Handelshögskolans och Linnéuniversitetets maritima verksamheter fram. En utmaning akademin brottas med är finansiera ytterligare forskning.
– Forskningen på den juridiska sjörättssidan fanns inte förrän vi drog igång den. Där finns mycket som behöver göras ytterligare, säger Lars-Göran Malmberg, professor på Handelshögskolan, Göteborgs Universitet. De pengar vi får äts upp av grundutbildningen och det är svårt att finansiera nya doktorander, fortsätter han.
Lighthouse ambition är att bjuda in även andra politiska partier för att berätta om maritima möjligheter och utmaningar.
– Det har varit en jättebra dag, jag har lärt mig mycket. Det är bra med fördjupad kunskap om utbildning och forskning. Det har jag nytta av som ledamot i utbildningsutskottet och vid samtal med utbildningsdepartementet, säger Thomas Strand.
– Det har varit en intressant och informativ dag. Det finns saker jag skulle vilja fördjupa mig ännu mer i men det får vi återkomma till, säger Suzanne Svensson, som också kommer att besöka Linnéuniversitetet för att få ytterligare information om deras maritima forskning.
Text och foto: Andreas Kron
-
Åsa Burman på eComExpo: sjöfarten viktig del av omställningen
-
Utsläppshandeln kommer att pressa sjöfarten
-
Det finns hopp om vätgas – men mycket jobb återstår
-
Designstrategin för propellrar till seglande fraktfartyg utvecklad
-
Det gröna bränslet kommer inte räcka
-
Ammoniak kan vara kommersiellt gångbart redan 2026
-
Är det möjligt att få alla länder att följa IMO:s skärpta klimatmål?
-
Så kan överflyttningen till hållbara sjötransporter öka
-
Stor brist på sjömän riskerar slå mot svenska ekonomin
-
Internationell heldag om framtidens sjöfart under Frihamnsdagarna i Göteborg