Maritime and Innovation Brokerage Event 2015 - en arena för forskningssamarbete
The Maritime and Innovation Brokerage Event 2015 samlade mer än 100 personer från hela Europa, som var där för att finna partners för Horizon 2020 projekt.
Evenemanget öppnades av René Berkvens, CEO på Damen Shipyard groups, och följdes av presentationer och diskussioner om Horizon2020-programmen. Nytt för i år är tvåstegsförfarandet, vilket låter det sökande konsortiet skicka in bara 10 sidor i det första steget i ansökningsprocessen. Första möjligheten att skicka in en ansökan är den 26 januari. De utvalda ansökningarna kommer sedan att få lämna in en fullständig ansökan i september.
All arbetsprogram hittas på Horizon 2020 web page och här finns ett flertal möjligheter som kan intresserad den maritima sektorn, till exempel:
MG – 2.1 Innovations for energy efficacy and emission control in waterborne transport
MG 2.4 Complex and value added specialized vessels
MG 3.3 Safer Waterborne transport and maritime operations
MG 2-3 New and improved transport concepts in waterborne transport.
B-G-02 High value-added specialized vessel concepts enabling more efficient servicing of emerging coastal and offshore activities
MG-2.2 Development, production and use of high performance and lightweight materials for vessels and equipment
MG-7.3 The port of the future
BG-04 Multi-use of the oceans marine space, offshore and neat-shore: enabling technologies
Deltagarna fick ett antal råd avseende ansökningar i Horizon2020-utlysningar:
- Fokusera på utmaningen som utlysningen vill lösa
- Visa på den påverkan projektet skulle kunna få
- Ta er projektidé och försök hitta ett konsortium
Aktörer som redan har ett projekt men saknar ett konsortium kan hitta partners på Enterprise Europe Network web site, eller genom att registera sin profil online partner profile för Horizon2020-projekt.
Text: Carolina Kihlström
-
Streama den internationella konferensen om brandsäkerhet till sjöss
-
Forskare hjälper Umeå hamn bli en grön energihubb
-
Riksrevisionen: Staten gör för lite mot sjöfartens utsläpp
-
Lighthouse omvärldsanalys 2024 – oroligheterna större
-
Hallå! Vi söker en vikarierande koordinator!
-
Ny postdoktjänst till vätgasforskning för sjöfarten
-
Nu kan propeller och skrov optimeras för sjögång
-
Larmtröttheten ökar av nya digitala system
-
Mer innovation och enorma investeringar krävs för att rädda Europas ekonomier
-
DNV: satsa på energieffektivisering och ny teknik!