Norden kan ta täten för koldioxidsnål sjöfart

Norden kan ta täten för att nå en mer koldioxidsnål sjöfart. Det är en av slutsatserna i en rapport från en workshop som hölls på WMU i Malmö förra året.

Rapporten som är skriven av Beatriz Martinez Romera (Københavns Universitet), Tristan Smith (UCL), Ben Milligan (UCL), Karin Andersson (Chalmers) and Maria Grahn (Chalmers) kan läsas i sin helhet här. Nedan är rapportens sammanfattning översatt till svenska.
Klimatavtalet I Paris siktar mot att hålla den globala temperaturökningen långt under 2 grader och försöka begränsa ökningen till 1,5 grader. Men Parisavtalet tar inte hänsyn till utsläpp av växthusgaser från den internationella sjöfarten. På uppdrag av Nordiska ministerrådet har ett projekt startat som fokuserar på möjligheter för Norden att gå över till en koldioxidsnål sjöfart globalt, nationellt och regionalt.
I slutet av förra året hölls en workshop på FN:s World Maritime University i Malmö och resultaten från workshopen har nu presenterats i en särskild rapport. De viktigaste resultaten i workshop-rapporten är följande:
Teknik och finans
Lovande tekniska och ekonomiska alternativ finns tillgängliga för de nordiska länderna för att stödja eller leda en övergång till en sjöfart med låga koldioxidutsläpp. I rapporten presenteras dessa alternativ i form av en koldioxidsnål färdplan för sektorn, som inkluderar handlingar och resultatet på området för tekniska och operativa åtgärder, partnerskap mellan den offentliga och privata sektorn, och stödjande politik och finansiering.
Politik
Möjligheter finns för de nordiska länderna att stödja och leda utvecklingen av en offentlig politik som behövs för övergången till koldioxidsnål sjöfart. Internationellt är de nordiska länderna väl positionerat för att leda IMO:s och andra organisationers arbete för att definiera globala mål för sektorn och genom partnerskap med utvecklingsländer och flaggstater skapa en global ambition för sektorn.
Utanför IMO kan Norden katalysera övergångar till låga koldioxidutsläpp genom exempelvis marknadsbaserade åtgärder i de nordiska länderna, stöd för standarder inom den privata sektorn, koldioxidsnåla mål för nordiska flottorna, ordna dialog mellan intressenter såsom finansiärer och befraktare, visar upp innovativa nordisk praxis och bygga nordisk-ledda globala partnerskap liknande "klimatklubbar".
Samverkan
De åtgärder som beskrivs ovan är beroende av varandra och sammankopplade. Framgången för en nordisk agenda för låga koldioxidutsläpp inom sjöfarten hänger på deltagandet av alla berörda parter, samordning av politik och en helhetssyn på sjöfarten och de viktiga roller som nordiska regeringar, företag och det civila samhället inom sektorn har.
Related content:
Workshop Report: Nordic Action for a Transformation to Low-carbon Shipping
-
Det finns hopp om vätgas – men mycket jobb återstår
-
Designstrategin för propellrar till seglande fraktfartyg utvecklad
-
Det gröna bränslet kommer inte räcka
-
Ammoniak kan vara kommersiellt gångbart redan 2026
-
Är det möjligt att få alla länder att följa IMO:s skärpta klimatmål?
-
Så kan överflyttningen till hållbara sjötransporter öka
-
Stor brist på sjömän riskerar slå mot svenska ekonomin
-
Internationell heldag om framtidens sjöfart under Frihamnsdagarna i Göteborg
-
Europeiska sjöfartens utsläpp högsta på tre år
-
T&E: EU:s klimatpaket räcker inte för att ställa om sjöfarten till 2050