Ny förstudie: Så kan olyckorna med farligt gods minskas
Tydligare regler, ökad digitalisering och förbättrad synkronisering mellan olika aktörer i transportkedjan kan minska antalet olyckor med farligt gods. Det är slutsatserna i en ny förstudie som gjorts inom branschprogrammet Hållbar sjöfart som Lighthouse driver.
– Godset går genom flera led och passerar flera olika aktörer. Då är det viktigt att informationen är precis och korrekt, sa Marta Gonzalez-Aregall, forskare på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, när Lighthouse intervjuade henne om det pågående förstudiearbetet i februari.
Hon sa vidare att en nyckel till att lösa problematiken är att minska pappershanteringen och övergå till ett öppet och transparent IT-system, där koder skannas, och som följer godset genom alla led i transportprocessen.
Nu är förstudien Reducing undeclared and misdeclared dangerous goods to improve maritime transport safety klar. Den bygger på både litteraturstudier och intervjuer med flera olika aktörer – bland andra APM terminals, Stena Line, Kustbevakningen, Hallands Hamnar, Trelleborgs Hamn och Karlshamns Hamn
-
Sociala relationer påverkar val av bränsle -
Sjöfartens omställning kräver ”mjukare” påtryckningar -
Hon hade avtalad tid med Kapten ynkrygg -
Lighthouse omvärldsanalys 2025 – osäkerhet och tullar präglar sjöfarten -
Se seminariet Shipping in the Marine Environment -
Vad betyder egentligen de 90 procenten? -
Hålla där... -
Ny rapport: Klimatförändringarna ett hot mot de flesta större hamnar i världen -
Nytt AI-verktyg tar lasthanteringen till nästa nivå -
Ammoniak tar kliv mot att bli ett framtida sjöfartsbränsle