Stena har skrivit batterikontrakt för Jutlandica
Stena Line har tagit nästa steg i projektet att driva Stena Jutlandicas bogtrustrar med el. Nu har företaget kommit överens med Callenberg om att installera batterier med en kapacitet på 1 MWh ombord på fartyget. Innan sommaren ska batteridrift vara möjlig vid hamnmanövrar.
Stena avslöjade planerna med batteridrift på Jutlandica på Lighthouse seminarium om eldrift som hölls hösten 2017. Det första steget är att driva bogtrustrarna på el och i nästa steg utvidga eldriften så att även propellrarna kan driva med batteri och Jutlandica skulle då kunna gå 10 sjömil på enbart batteri, från hamnen i Göteborg ut till VInga. Tredje steget är att kunna segla hela sträckan Göteborg - Fredrikshamn på el, något som skulle kräva en batterikapacitet omkring 50MWh.
Batterierna ska laddas i hamn och Sjöfartsverket och EU är med och finansierar projektet. Om projektet blir lyckosamt kan batteridrift även bli aktuellt för någon av Stena Lines 38 andra fartyg.
Här nedan kan du se Harry Robertsson, teknisk direktör Stena, presentera delar av projektet på Lighthouse seminarium kring eldrift.
-
Åsa Burman på eComExpo: sjöfarten viktig del av omställningen
-
Utsläppshandeln kommer att pressa sjöfarten
-
Det finns hopp om vätgas – men mycket jobb återstår
-
Designstrategin för propellrar till seglande fraktfartyg utvecklad
-
Det gröna bränslet kommer inte räcka
-
Ammoniak kan vara kommersiellt gångbart redan 2026
-
Är det möjligt att få alla länder att följa IMO:s skärpta klimatmål?
-
Så kan överflyttningen till hållbara sjötransporter öka
-
Stor brist på sjömän riskerar slå mot svenska ekonomin
-
Internationell heldag om framtidens sjöfart under Frihamnsdagarna i Göteborg