UPPDATERAÅterupplev vårt Vatten i staden-seminarium
(FATTAS INNEHÅL, SE www.lighthouse.nu)
Vad skulle hända om det var lika naturligt att ta båten till jobbet som bussen? Vilka möjligheter finns i en stad där vattentransporter avlastar tät stadstrafik och där det är lika självklart att färdas på vatten som på gator och vägar? Här kan du se hela seminariet om urban sjöfart.
Seminariet arrangerades av Lighthouse och Maritima klustret i Västsverige.
Dagens program:
10.00
Utmaningar och möjligheter med vattenburna transporter i staden
Jim Sandkvist, Senior Advisor, SSPA Sweden AB
Kollektivtrafikens miljömål och utmaningar
Leif Magnusson, strateg, VGR
Finns samhällsekonomiska vinster med att använda vattnet för gods- och persontransporter?
Karl Garme, forskare, KTH
Hur ser de logistiska utmaningarna ut för miljövänlig urban sjöfart?
Anders Werner, rederichef, Färjerederiet
Hur kan nya bränslen bli en möjliggörare för urban sjöfart?
Bengt Ramne, Professor of the Practice, Chalmers tekniska högskola/Scandinaos
DenCity - Attraktivare städer genom smartare (sjö-)transporter?
Martin Svanberg, SSPA Sweden AB
12.00 Lunch
13.00
Utblick Norge - Vad kan Sverige lära av utvecklingen i grannlandet?
Mikael Johansson, DNV GL
Göteborg 2050 - en stad som utnyttjar närheten till vattnet?
Björn Siesjö, stadsarkitekt, Göteborgs stad
Paneldiskussion - Vatten i staden – barriär eller tillväxt?
Niklas Arvidsson, forskare, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet
Ellinor Svensson, fraktchef och kvalitetschef, Styrsöbolaget
Björn Siesjö, stadsarkitekt, Göteborgs stad
Ulf Eriksson, vice ordförande regionutvecklingsnämnden Västra Götalandsregionen
Leif Magnusson, strateg, VGR
14.30 Slut
Moderatorer:
Jessica Hjerpe Olausson, maritim expert, Västra Götalandsregionen
Jim Sandkvist, Senior Advisor, SSPA Sweden AB
-
Det finns hopp om vätgas – men mycket jobb återstår
-
Designstrategin för propellrar till seglande fraktfartyg utvecklad
-
Det gröna bränslet kommer inte räcka
-
Ammoniak kan vara kommersiellt gångbart redan 2026
-
Är det möjligt att få alla länder att följa IMO:s skärpta klimatmål?
-
Så kan överflyttningen till hållbara sjötransporter öka
-
Stor brist på sjömän riskerar slå mot svenska ekonomin
-
Internationell heldag om framtidens sjöfart under Frihamnsdagarna i Göteborg
-
Europeiska sjöfartens utsläpp högsta på tre år
-
T&E: EU:s klimatpaket räcker inte för att ställa om sjöfarten till 2050