Detaljer
Datum: Fredag 22:a September 2023
Tider:
09:30 Registrering och kaffe
10:00 Seminariet börjar
12:00 Lunch
13:00 Seminariet fortsätter med diskussioner
14:00 Avrundning
14:15 Slut
Plats: Lindholmen Science Park, Göteborg
Hej!
Sjöfarten står inför en stor utmaning när det kommer till klimatomställningen. Stora investeringar behöver göras i nya fartyg och ny infrastruktur för produktion och bunkring bränslen. Samtidigt behöver det säkerställas att den nya tekniken är lika säker eller säkrare än den vi använder idag. Hur kan alla olika aktörer samverka för att möjliggöra detta i tillräckligt snabb takt? Hur långt sträcker sig nuvarande regelverk?
På det här seminariet kommer vi att diskutera dessa frågor med utgångspunkt ur presentationer från oss i DNV och med goda exempel från svenska företag. Bl a kommer Volvo Cars att presentera sitt arbete med inblandning av biobränsle. Vi kommer att ge en uppdatering från om den internationella strategi som länder beslutade om i International Maritime Organisation (IMO) i London i somras, och om de regelverk som beslutats om i EU. Därutöver har vi besök från kollegor i Singapore som ger en utblick över hur aktörer samarbetar inom området i Asien.
Vi riktar oss i det här seminariet till dig som är intresserad av sjöfartens klimatomställning med målet att ha en bra och öppen diskussion kring utmaningarna och möjligheterna. Det kommer att finnas gott om möjligheter att ställa frågor till och diskutera med experter om alternativa bränslen, möjligheter till energieffektivisering och andra åtgärder för att minska utsläpp.
Preliminär agenda:
0930 Fika och mingel
1000 Vi hälsar välkomna!
1005 How are cargo owners in Asia working with maritime decarbonisation? – Dr. Shahrin Osman, Regional Head of Maritime Advisory for SE Asia, Pacific and India, DNV Singapore.
1030 Hur har internationella och regionala regelverk för sjöfartens klimatomställning uppdaterats och vad blir konsekvenserna för rederier och transportköpare? – DNV
1100 Goda exampel från svenska företag, bl a från Malin Lindberg, Senior Expert Intercontinental Logistics, Volvo Cars.
1200 Vi bjuder på lunch
1300 Fler goda exempel, och därefter diskussioner runt borden – vad betyder lagkraven, hur samarbetar man på bra sätt mellan rederi, transportköpare med flera, hur delar man data, hur delar man på kostnader och risker osv?
1400 Sammanfattning
1415 Slut
Den slutgiltiga agendan kommer att skickas ut när datumet för seminariet närmar sig.
|