Carbon capture potential onboard ships

Kontakt: Karl Jivén, IVL Svenska Miljöinstitutet
Denna studie sammanfattar insamlad och bearbetad information kring koldioxidavskiljningsteknik (CC) med potential att installeras ombord på fartyg. Fossila bränslen kommer sannolikt att användas ombord på fartyg under många år framöver. Och koldioxidavskiljning ses som en förutsättning för att uppfylla framtida mål för utsläpp av växthusgaser generellt men även inom sjöfart.
Denna studie finner att det är tekniskt och ekonomiskt möjligt att installera CC ombord på fartyg, under rätt omständigheter, så länge som styrmedel mot minskade växthusgaser för sjöfarten fortsätter att utvecklas och att den tekniska utvecklingen av CC ombord fortsätter.
Författare
Karl Jivén, IVL Swedish Environmental Research Institute
Selma Brynolf, Chalmers University of Technology
Jonas Havenstein, Chalmers University of Technology
Maximilian Weidenhammer, Chalmers University of Technology
Julia Hansson, IVL Swedish Environmental Research Institute
Anders Hjort, IVL Swedish Environmental Research Institute
Yingying Cha, IVL Swedish Environmental Research Institute
-
Ny rapport analyserar EU:s sjöfartsforskning och innovation
-
Nytt koncept kan förebygga blackouter
-
Andreas Bach ny verksamhetschef för Lighthouse
-
Ny rapport: Bränslemix av vätgas och metan knappast något för sjöfarten
-
Färja styrdes från Norge över riddarfjärden i Stockholm
-
Satellit tar sjöfartskommunikationen ut i rymden
-
Stora språkmodeller kan lösa operativa utmaningar
-
Se Hållbar sjöfarts årskonferens i efterhand
-
Från redo till förändring – så ska den sociala hållbarheten förbättras
-
Nu kan HullMASTER fixa fartygsskrov i hela Europa