Carbon capture potential onboard ships
Denna studie sammanfattar insamlad och bearbetad information kring koldioxidavskiljningsteknik (CC) med potential att installeras ombord på fartyg. Fossila bränslen kommer sannolikt att användas ombord på fartyg under många år framöver. Och koldioxidavskiljning ses som en förutsättning för att uppfylla framtida mål för utsläpp av växthusgaser generellt men även inom sjöfart.
Denna studie finner att det är tekniskt och ekonomiskt möjligt att installera CC ombord på fartyg, under rätt omständigheter, så länge som styrmedel mot minskade växthusgaser för sjöfarten fortsätter att utvecklas och att den tekniska utvecklingen av CC ombord fortsätter.
Författare
Karl Jivén, IVL Swedish Environmental Research Institute
Selma Brynolf, Chalmers University of Technology
Jonas Havenstein, Chalmers University of Technology
Maximilian Weidenhammer, Chalmers University of Technology
Julia Hansson, IVL Swedish Environmental Research Institute
Anders Hjort, IVL Swedish Environmental Research Institute
Yingying Cha, IVL Swedish Environmental Research Institute
-
Streama den internationella konferensen om brandsäkerhet till sjöss
-
Forskare hjälper Umeå hamn bli en grön energihubb
-
Riksrevisionen: Staten gör för lite mot sjöfartens utsläpp
-
Lighthouse omvärldsanalys 2024 – oroligheterna större
-
Hallå! Vi söker en vikarierande koordinator!
-
Ny postdoktjänst till vätgasforskning för sjöfarten
-
Nu kan propeller och skrov optimeras för sjögång
-
Larmtröttheten ökar av nya digitala system
-
Mer innovation och enorma investeringar krävs för att rädda Europas ekonomier
-
DNV: satsa på energieffektivisering och ny teknik!