Carbon capture potential onboard ships

Denna studie sammanfattar insamlad och bearbetad information kring koldioxidavskiljningsteknik (CC) med potential att installeras ombord på fartyg. Fossila bränslen kommer sannolikt att användas ombord på fartyg under många år framöver. Och koldioxidavskiljning ses som en förutsättning för att uppfylla framtida mål för utsläpp av växthusgaser generellt men även inom sjöfart.
Denna studie finner att det är tekniskt och ekonomiskt möjligt att installera CC ombord på fartyg, under rätt omständigheter, så länge som styrmedel mot minskade växthusgaser för sjöfarten fortsätter att utvecklas och att den tekniska utvecklingen av CC ombord fortsätter.
Författare
Karl Jivén, IVL Swedish Environmental Research Institute
Selma Brynolf, Chalmers University of Technology
Jonas Havenstein, Chalmers University of Technology
Maximilian Weidenhammer, Chalmers University of Technology
Julia Hansson, IVL Swedish Environmental Research Institute
Anders Hjort, IVL Swedish Environmental Research Institute
Yingying Cha, IVL Swedish Environmental Research Institute
-
SailProp – Even sailing vessels need an efficient propeller
-
Hållbara transportinköp för ökad sjöfart
-
The Sustainable Development Goals: An opportunity for seaports to drive business value - A practical guide
-
Kunskapsunderlag för fossilfri sjöfart
-
Framtida behov av sjöbefäl
-
The concept of the sustainable port – ports becoming enablers of sustainability in transports and logistics
-
COLREG 2 - Potential consequences of varying algorithms in traffic situations
-
Handling of hydrogen in liquid form as LOHC from a shipping perspective
-
Hållbara försörjningskedjor med eldriven sjöfart mellan Norrland och Södertälje
-
AI-based Fire safety system using Big Data