Carbon capture potential onboard ships

Kontakt: Karl Jivén, IVL Svenska Miljöinstitutet
Denna studie sammanfattar insamlad och bearbetad information kring koldioxidavskiljningsteknik (CC) med potential att installeras ombord på fartyg. Fossila bränslen kommer sannolikt att användas ombord på fartyg under många år framöver. Och koldioxidavskiljning ses som en förutsättning för att uppfylla framtida mål för utsläpp av växthusgaser generellt men även inom sjöfart.
Denna studie finner att det är tekniskt och ekonomiskt möjligt att installera CC ombord på fartyg, under rätt omständigheter, så länge som styrmedel mot minskade växthusgaser för sjöfarten fortsätter att utvecklas och att den tekniska utvecklingen av CC ombord fortsätter.
Författare
Karl Jivén, IVL Swedish Environmental Research Institute
Selma Brynolf, Chalmers University of Technology
Jonas Havenstein, Chalmers University of Technology
Maximilian Weidenhammer, Chalmers University of Technology
Julia Hansson, IVL Swedish Environmental Research Institute
Anders Hjort, IVL Swedish Environmental Research Institute
Yingying Cha, IVL Swedish Environmental Research Institute
-
Ny rapport: Klimatförändringarna ett hot mot de flesta större hamnar i världen
-
Nytt AI-verktyg tar lasthanteringen till nästa nivå
-
Ammoniak tar kliv mot att bli ett framtida sjöfartsbränsle
-
Konkurrensen stor mellan containerhamnar
-
Se Research & Innovation Meet
-
Kan en renare sjöfart ha gjort världen varmare?
-
Svensk sjöfart i avgörande läge – ny nationell agenda för sjöfartsforskning och innovation pekar ut vägen mot hållbar konkurrenskraft
-
Brist på kunskap bromsar utvecklingen av skärgårdshamnar
-
Det behövs ny teknik för säker manövrering
-
Regionalisering eller inte? "Handlingsförlamning" råder