COLREG 2 - Potential consequences of varying algorithms in traffic situations
Kontakt: Reto Weber, Chalmers
Många akademiska artiklar föreslår olika lösningar på hur COLREGs kan implementeras i algoritmer, men parametrarna för att undvika närsituationer kan potentiellt skilja sig beroende på den använda algoritmen och dess inställningar. Effekterna och de potentiella konsekvenserna av en COLREG-algoritm i trafiksituationer för ett specifikt fartyg och resa är i stort sett okända utan en djup förståelse och testning av algoritmen. Denna rapport belyser den potentiella effekten av ett begränsat antal parametrar i en algoritm. Simuleringar indikerar att varianser i parametrarna och deras värden resulterar i olika åtgärder och att förutsägbarheten av autonoma fartyg i en trafiksituation kan vara dålig.
Författare:
Reto Weber, Chalmers
Luis Sanchez-Heres, RISE
Ted Sjöblom, RISE
-
Ny rapport: Klimatförändringarna ett hot mot de flesta större hamnar i världen
-
Nytt AI-verktyg tar lasthanteringen till nästa nivå
-
Ammoniak tar kliv mot att bli ett framtida sjöfartsbränsle
-
Konkurrensen stor mellan containerhamnar
-
Se Research & Innovation Meet
-
Kan en renare sjöfart ha gjort världen varmare?
-
Svensk sjöfart i avgörande läge – ny nationell agenda för sjöfartsforskning och innovation pekar ut vägen mot hållbar konkurrenskraft
-
Brist på kunskap bromsar utvecklingen av skärgårdshamnar
-
Det behövs ny teknik för säker manövrering
-
Regionalisering eller inte? "Handlingsförlamning" råder