COLREG 2 - Potential consequences of varying algorithms in traffic situations
Kontakt: Reto Weber, Chalmers
Många akademiska artiklar föreslår olika lösningar på hur COLREGs kan implementeras i algoritmer, men parametrarna för att undvika närsituationer kan potentiellt skilja sig beroende på den använda algoritmen och dess inställningar. Effekterna och de potentiella konsekvenserna av en COLREG-algoritm i trafiksituationer för ett specifikt fartyg och resa är i stort sett okända utan en djup förståelse och testning av algoritmen. Denna rapport belyser den potentiella effekten av ett begränsat antal parametrar i en algoritm. Simuleringar indikerar att varianser i parametrarna och deras värden resulterar i olika åtgärder och att förutsägbarheten av autonoma fartyg i en trafiksituation kan vara dålig.
Författare:
Reto Weber, Chalmers
Luis Sanchez-Heres, RISE
Ted Sjöblom, RISE
-
Nu kan HullMASTER fixa fartygsskrov i hela Europa
-
I framtiden skräddarsys farleden i realtid
-
Nytt koncept för vätgasbunkring har testats framgångsrikt
-
Delade radardata kan göra isbrytning mer effektiv
-
Virtuella vajrar kan höja säkerheten och minska personalbristen
-
Hubb med driftsdata från fartyg kan utveckla sjöfarten
-
Ny europeisk samarbetsplattform för inlandssjöfart
-
Storleken spelar roll
-
Nya regler och åtgärder – det här gäller för 2025
-
EU-rapport: Sjöfarten måste göra mer för att minska utsläppen