Consequences of speed reductions for ships
15 september 2020
Obligatoriska hastighetsminskningar har föreslagits av olika parter inom
International Maritime Organization (IMO) som en åtgärd för att i närtid
minska utsläppen av växthusgaser från sjöfarten. Denna studie bedömer vilka
konsekvenser sådana regleringar kan ha för svenska redare och för det svenska
samhället som förlitar sig på sjöfart i sina leveranskedjor.
De mest relevanta förslagen till IMO kring obligatoriska hastighetsminskningar
beskrivs i studien och utifrån dessa analyseras ett antal scenarios för
hastighetsminskning.
Utförande parter: IVL Svenska miljöinstitutet, Göteborgs universitet
Dela på
Senaste nytt
-
Datainsamling med hjälp av IoT på passagerarfärja
-
Regulatory aspects of Electric Vehicles and Fire in Maritime RoRo/RoPax Transports
-
Förnybar flytande biogas (LBG) till sjöfart i praktiken
-
COLREG3 – Exploring the potential of Large Language Models in marine navigation systems
-
H2 – by the book
-
Large scale hydrogen filling
-
Increase shipping efficiency using ship data analytics and AI to assist ship operations
-
Hydrogen to port
-
Hydrogen, ammonia, and battery-electric propulsion for future shipping
-
Battery Fire Safety Ventilation for Fully Electrical Vessel