Consequences of speed reductions for ships
15 september 2020

Obligatoriska hastighetsminskningar har föreslagits av olika parter inom
International Maritime Organization (IMO) som en åtgärd för att i närtid
minska utsläppen av växthusgaser från sjöfarten. Denna studie bedömer vilka
konsekvenser sådana regleringar kan ha för svenska redare och för det svenska
samhället som förlitar sig på sjöfart i sina leveranskedjor.
De mest relevanta förslagen till IMO kring obligatoriska hastighetsminskningar
beskrivs i studien och utifrån dessa analyseras ett antal scenarios för
hastighetsminskning.
Utförande parter: IVL Svenska miljöinstitutet, Göteborgs universitet
Dela på
Senaste nytt
-
SailProp – Even sailing vessels need an efficient propeller
-
Hållbara transportinköp för ökad sjöfart
-
The Sustainable Development Goals: An opportunity for seaports to drive business value - A practical guide
-
Kunskapsunderlag för fossilfri sjöfart
-
Framtida behov av sjöbefäl
-
The concept of the sustainable port – ports becoming enablers of sustainability in transports and logistics
-
Carbon capture potential onboard ships
-
COLREG 2 - Potential consequences of varying algorithms in traffic situations
-
Handling of hydrogen in liquid form as LOHC from a shipping perspective
-
Hållbara försörjningskedjor med eldriven sjöfart mellan Norrland och Södertälje