Consequences of speed reductions for ships
15 september 2020
Obligatoriska hastighetsminskningar har föreslagits av olika parter inom
International Maritime Organization (IMO) som en åtgärd för att i närtid
minska utsläppen av växthusgaser från sjöfarten. Denna studie bedömer vilka
konsekvenser sådana regleringar kan ha för svenska redare och för det svenska
samhället som förlitar sig på sjöfart i sina leveranskedjor.
De mest relevanta förslagen till IMO kring obligatoriska hastighetsminskningar
beskrivs i studien och utifrån dessa analyseras ett antal scenarios för
hastighetsminskning.
Utförande parter: IVL Svenska miljöinstitutet, Göteborgs universitet
Dela på
Senaste nytt
-
ROC – ett verktyg för överlevnad
-
Elektrifieringen kan bli tuff för sjöfarten
-
Streama seminariet Wind Propulsion in Theory and Reality
-
Osäkerhet hindrar grön omställning
-
Se seminarium om båtbottenfärger i efterhand
-
Sjöfartsindustrin är beredd att ta högre cyberrisker för att driva innovation
-
Stoppade vindkraftsparker ger onödig paus i omställningen
-
Han ska lära datorer segla
-
Kalkylverktyg ska hjälpa hamnar att ställa om
-
Regleringar i vägen för just-in-time