Fossilfri kollektivtrafik på vatten

Genom litteraturstudier, intervjuer och aktivt arbete tillsammans med en initierad och engagerad referensgrupp samt genom att studera två fall av trafikering där fossilfria alternativ valts har denna förstudie genomförts med syfte att undersöka hur en övergång till fossilfri kollektivtrafik på vatten kan påskyndas.
Resultatet från förstudien sammanfattas till att:
1. Det ser ut att vara möjligt att med bibehållen kostnadsnivå utföra mycket av nuvarande kollektivtrafik på vatten utan dagens höga klimatgasutsläpp, genom elektrifiering.
2. Det finns flera hinder som behöver överbryggas för att kunna påskynda övergången till fossilfrihet så att uppsatta klimatmål nås även för färjetrafiken.
3. Alla de aktörer vi varit i kontakt med lyfter utökat samarbete som en nyckelfaktor, just för att frågorna som behöver lösas är komplexa och för att ingen aktör ensam kan lösa frågan.
Utförande parter: IVL Svenska miljöinstitutet, KTH
-
SailProp – Even sailing vessels need an efficient propeller
-
Hållbara transportinköp för ökad sjöfart
-
The Sustainable Development Goals: An opportunity for seaports to drive business value - A practical guide
-
Kunskapsunderlag för fossilfri sjöfart
-
Framtida behov av sjöbefäl
-
The concept of the sustainable port – ports becoming enablers of sustainability in transports and logistics
-
Carbon capture potential onboard ships
-
COLREG 2 - Potential consequences of varying algorithms in traffic situations
-
Handling of hydrogen in liquid form as LOHC from a shipping perspective
-
Hållbara försörjningskedjor med eldriven sjöfart mellan Norrland och Södertälje