Handling of hydrogen in liquid form as LOHC from a shipping perspective

Kontaktperson: Anders Hjorth,IVL Svenska Miljöinstitutet
Vätgas pekas allt oftare ut som en av de lösningar som behövs för att uppnå
framtida klimatmål inom olika sektorer. Detta gäller även sjöfarten och
kunskapsbehovet kring olika vätgasbaserade lösningar är stort. Denna rapport
sammanställer kortfattat befintlig information kopplat till lagring och användning
av väte när väte hanteras i flytande form som så kallade Liquid Organic Hydrogen
Carriers (LOHC). Syftet är att bidra med en inledande förståelse kring dess
potential för hantering ombord på fartyg och vid hamnar och för att användas
som marint bränsle (dvs dess potential ur ett sjöfartsperspektiv). Konceptet med
LOHC går ut på att väte binds till en vätska (kemikalie) där väte sedan kan lossas
och vätskan då återgår till sin ursprungliga flytande form. Rapporten beskriver och
jämför möjliga tekniska lösningar kopplat till LOHC och beskriver kort
identifierade pågående initiativ inom området.
Författare:
Anders Hjort (IVL Svenska Miljöinstitutet), Julia Hansson (IVL/Chalmers), Jenny Trinh (IVL),
Desirée Grahn (IVL), Selma Brynolf (Chalmers), Karl Jivén (IVL).
-
Ny rapport: Klimatförändringarna ett hot mot de flesta större hamnar i världen
-
Nytt AI-verktyg tar lasthanteringen till nästa nivå
-
Ammoniak tar kliv mot att bli ett framtida sjöfartsbränsle
-
Konkurrensen stor mellan containerhamnar
-
Se Research & Innovation Meet
-
Kan en renare sjöfart ha gjort världen varmare?
-
Svensk sjöfart i avgörande läge – ny nationell agenda för sjöfartsforskning och innovation pekar ut vägen mot hållbar konkurrenskraft
-
Brist på kunskap bromsar utvecklingen av skärgårdshamnar
-
Det behövs ny teknik för säker manövrering
-
Regionalisering eller inte? "Handlingsförlamning" råder