Hydrogen, ammonia, and battery-electric propulsion for future shipping

Contact: Selma Brynolf, Chalmers
For a shift towards decarbonization of the shipping sector, it is important to switch to alternative fuels for ships. Recently, interest is gaining in hydrogen, ammonia, and battery-electric as these can enable zero-carbon emissions during ship operation. The project aims to deepen the life cycle knowledge on the environmental and economic sustainability of decarbonization pathways based on hydrogen, ammonia, and direct electrification and related propulsion system for ships. The life cycle knowledge based on system thinking obtained in this project will benefit actors that are involved in the complex task of choosing or regulating marine fuels and propulsion technologies.
Authors
Selma Brynolf, Fayas Kanchiralla, Elin Malmgren, Chalmers University of Technology Joanne Ellis, Tobias Olsson, RISE (former SSPA) Julia Hansson, Erik Fridell, IVL Swedish Environmental Research Institute
-
Nya regler och åtgärder – det här gäller för 2025
-
EU-rapport: Sjöfarten måste göra mer för att minska utsläppen
-
Elin Frändberg, ny koordinator på Lighthouse
-
Social hållbarhet till sjöss måste kunna mätas
-
Nu är det läge för den flytande containerhamnen
-
Informationsportal ska göra det enklare att utveckla och använda sjöfarten
-
Se webbinariet Säker storskalig vätgasbunkring
-
DNV: Tillgången avgör biobränslenas framtid inom sjöfarten
-
Traineeprogrammet tog Emil in i branschen
-
Beställningarna på fartyg som kan köra på alternativa bränslen ökar