Increase shipping efficiency using ship data analytics and AI to assist ship operations
Kontakt: Wengang Mao, Chalmers
Olika energieffektivitetsåtgärder (EEM) har använts på sjöfartsmarknaden, men deras potential att minska bränsleförbrukningen och luftutsläppen är inte fullt erkänd, delvis på grund av osäkra fartygsprestandamodeller som används i dessa EEMs. Projektrapporten undersöker genomförbarheten av att skicka EEMs som kan förbättras genom att implementera dataanalys och AI genom demonstration av deras integration i IMO:s Just-In-Time (JIT) ankomstvägledning. Vilken Big data-analys kan hjälpa till att förbättra och främja EEM inom sjöfarten genom, 1) förbättra fartygsprestandamodeller i dessa EEMs, 2) utveckla intelligent beslutsstöd för enskilda fartyg, 3) korrekt utvärdering av bränsle- och miljöfördelar med dessa åtgärder, etc?
Denna rapport undersöker också olika intressenters krav och vilja att använda dataanalys för dessa EEM ur sjöfolks perspektiv för att hitta hinder/krav för implementeringen av dessa EEMs. Ur ett socialt perspektiv, genom att studera förmågan, viljan och hindren för att använda AI för att hjälpa fartygsoperationer, letar detta projekt efter AI-integrerade lösningar för att underlätta implementering och utnyttjande av EEM utan att införa extra arbetsbelastning/bördor för sjöfolk och hjälpa beslut - Att göra processer för att minska trycket för fartygsbefälhavare ombord.
Rapporten har författats av:
Wengang Mao, Chalmers
Simon Larsson, Göteborgs universitet
I samarbete med
Hannes von Knorring, DNV
Linus Ideskog, Yara Marine
-
Ny rapport: Klimatförändringarna ett hot mot de flesta större hamnar i världen
-
Nytt AI-verktyg tar lasthanteringen till nästa nivå
-
Ammoniak tar kliv mot att bli ett framtida sjöfartsbränsle
-
Konkurrensen stor mellan containerhamnar
-
Se Research & Innovation Meet
-
Kan en renare sjöfart ha gjort världen varmare?
-
Svensk sjöfart i avgörande läge – ny nationell agenda för sjöfartsforskning och innovation pekar ut vägen mot hållbar konkurrenskraft
-
Brist på kunskap bromsar utvecklingen av skärgårdshamnar
-
Det behövs ny teknik för säker manövrering
-
Regionalisering eller inte? "Handlingsförlamning" råder