Laddning av elbilar på färjor och terminaler

Andelen laddbara personbilar i den svenska rullande fordonsparken förväntas öka från
6% år 2020 till 35-50% år 2030. För Europa som helhet är motsvarande utveckling 0,2%
år 2020 till 30-40% år 2030.
Andelen laddbara tunga fordon i Sverige väntas på motsvarande sätt öka från nära noll till
5-15%. Elektrifieringen av fordonsflottan började för de mindre fordonen och för kortare
körsträckor men inom kort kommer elektrifieringsgraden att vara mer jämnt fördelad
över alla fordonsklasser.
Utbyggnaden av laddinfrastruktur för elfordon är en helt avgörande fråga för att nå
uppsatta miljömål. Idag släpar infrastrukturen efter behovet, särskilt för fjärrtrafik.
Denna rapport belyser hållbarhets- och affärsmodellsaspekter på laddning i
färjeterminaler och ombord i passagerarfartyg.
-
Ny rapport: Klimatförändringarna ett hot mot de flesta större hamnar i världen
-
Nytt AI-verktyg tar lasthanteringen till nästa nivå
-
Ammoniak tar kliv mot att bli ett framtida sjöfartsbränsle
-
Konkurrensen stor mellan containerhamnar
-
Se Research & Innovation Meet
-
Kan en renare sjöfart ha gjort världen varmare?
-
Svensk sjöfart i avgörande läge – ny nationell agenda för sjöfartsforskning och innovation pekar ut vägen mot hållbar konkurrenskraft
-
Brist på kunskap bromsar utvecklingen av skärgårdshamnar
-
Det behövs ny teknik för säker manövrering
-
Regionalisering eller inte? "Handlingsförlamning" råder