Pilot Study of Electric Hubless Rim-Driven Thrusters for Transport in Inland Waterways

Kontakt: Hua-Dong Yao,Chalmers
Marinpropellrars prestanda påverkas i hög grad av kraftöverföringen genom navet och växellådan. Detta leder till effektförluster, stort utrymme, tunga vikter, buller och vibrationer. I motsats till konventionella propellrar är konceptet med elektrisk navlös thrusters (RDT) en radikal design, vars blad drivs av en yttre fälg snarare än ett nav. Den yttre kanten kan enkelt drivas av elmotorer. Därför minskar de negativa effekterna från navet.
I denna pilotstudie undersöktes en klassisk navlös RDT-konfiguration för att förstå hur flödesegenskaper är relaterade till gapgeometrin. Ett nytt tillvägagångssätt för att förbättra den hydrodynamiska effektiviteten föreslogs genom att ändra de geometriska parametrarna för gapet, såsom dess axiella passagelängd och dess inlopps- och utloppsvinklar. Den numeriska metoden var Reynolds-medelvärdet av Navier-Stokes (RANS) ekvationer med k-ω skjuvspänningstransport (SST) turbulensmodell.
Författare: Hua-Dong Yao
I samarbete med: Alex Shiri from RISE Maritime, Fredrik Falkman from Swedish Sea Rescue Society, Fredrik von Elern from Swedish Maritime Technology Forum, Magnus Karlsson from Kongsberg Maritime
-
Ny rapport: Klimatförändringarna ett hot mot de flesta större hamnar i världen
-
Nytt AI-verktyg tar lasthanteringen till nästa nivå
-
Ammoniak tar kliv mot att bli ett framtida sjöfartsbränsle
-
Konkurrensen stor mellan containerhamnar
-
Se Research & Innovation Meet
-
Kan en renare sjöfart ha gjort världen varmare?
-
Svensk sjöfart i avgörande läge – ny nationell agenda för sjöfartsforskning och innovation pekar ut vägen mot hållbar konkurrenskraft
-
Brist på kunskap bromsar utvecklingen av skärgårdshamnar
-
Det behövs ny teknik för säker manövrering
-
Regionalisering eller inte? "Handlingsförlamning" råder