Pilot Study of Electric Hubless Rim-Driven Thrusters for Transport in Inland Waterways

Kontakt: Hua-Dong Yao,Chalmers
Marinpropellrars prestanda påverkas i hög grad av kraftöverföringen genom navet och växellådan. Detta leder till effektförluster, stort utrymme, tunga vikter, buller och vibrationer. I motsats till konventionella propellrar är konceptet med elektrisk navlös thrusters (RDT) en radikal design, vars blad drivs av en yttre fälg snarare än ett nav. Den yttre kanten kan enkelt drivas av elmotorer. Därför minskar de negativa effekterna från navet.
I denna pilotstudie undersöktes en klassisk navlös RDT-konfiguration för att förstå hur flödesegenskaper är relaterade till gapgeometrin. Ett nytt tillvägagångssätt för att förbättra den hydrodynamiska effektiviteten föreslogs genom att ändra de geometriska parametrarna för gapet, såsom dess axiella passagelängd och dess inlopps- och utloppsvinklar. Den numeriska metoden var Reynolds-medelvärdet av Navier-Stokes (RANS) ekvationer med k-ω skjuvspänningstransport (SST) turbulensmodell.
Författare: Hua-Dong Yao
I samarbete med: Alex Shiri from RISE Maritime, Fredrik Falkman from Swedish Sea Rescue Society, Fredrik von Elern from Swedish Maritime Technology Forum, Magnus Karlsson from Kongsberg Maritime
-
De transportpolitiska målen allt svårare att nå
-
Vattenflödessystem i batteripaket bästa brandskyddet på mindre elfärjor
-
Ny rapport analyserar EU:s sjöfartsforskning och innovation
-
Nytt koncept kan förebygga blackouter
-
Andreas Bach ny verksamhetschef för Lighthouse
-
Ny rapport: Bränslemix av vätgas och metan knappast något för sjöfarten
-
Färja styrdes från Norge över riddarfjärden i Stockholm
-
Satellit tar sjöfartskommunikationen ut i rymden
-
Stora språkmodeller kan lösa operativa utmaningar
-
Se Hållbar sjöfarts årskonferens i efterhand