Safe Hydrogen Installation onboard
Kontakt: Ellinor Forsström, RISE
I denna förstudie undersöks möjligheterna att använda vätgas till bränsleceller
ombord på ett fartyg. Det övergripande syftet med denna studie är att bidra till en
ökad kunskap om användningen av vätgas och i synnerhet aspekter relaterade till
regelverk och säkerhetsfrågor.
Målet med denna studie var att lägga grunden för en ”guide” till en fullskalig
installation av en vätgasdriven bränslecellsdrivlina i ett befintligt fartyg (så kallad
retrofit-installation). Studien är fokuserad och uppbyggd kring Ventrafikens
passagerarfärja Uraniborg som trafikerar sträckan Landskrona och Ven i västra
Skåne. Genom att analysera data från fartygets energiuppföljningssystem och
genomföra en riskidentifieringsanalys utformades ett hypotetiskt bränslecells-
/batterikoncept.
-
"Ögon på plats” tidigt kan rädda liv -
Antifoulingfärger testas bäst i strömmande vatten -
Så kan biogasen få en betydande roll för sjöfartens omställning -
Från motorbåt till militärfartyg – traineeprogrammet gav Isak nycklarna till sjöfartsbranschen -
DNV: Metanol är ett moget alternativt bränsle -
Se Hållbar sjöfarts uppsamlingsheat -
NextWave – en podd som ska locka unga -
Ny studie: Eldrivna pendelbåtar kan effektivisera Stockholms kollektivtrafik -
Sjöfartens utsläpp ökar -
Sociala relationer påverkar val av bränsle