Safe Hydrogen Installation onboard
I denna förstudie undersöks möjligheterna att använda vätgas till bränsleceller
ombord på ett fartyg. Det övergripande syftet med denna studie är att bidra till en
ökad kunskap om användningen av vätgas och i synnerhet aspekter relaterade till
regelverk och säkerhetsfrågor.
Målet med denna studie var att lägga grunden för en ”guide” till en fullskalig
installation av en vätgasdriven bränslecellsdrivlina i ett befintligt fartyg (så kallad
retrofit-installation). Studien är fokuserad och uppbyggd kring Ventrafikens
passagerarfärja Uraniborg som trafikerar sträckan Landskrona och Ven i västra
Skåne. Genom att analysera data från fartygets energiuppföljningssystem och
genomföra en riskidentifieringsanalys utformades ett hypotetiskt bränslecells-
/batterikoncept.
-
Regleringar i vägen för just-in-time
-
Streama den internationella konferensen om brandsäkerhet till sjöss
-
Forskare hjälper Umeå hamn bli en grön energihubb
-
Riksrevisionen: Staten gör för lite mot sjöfartens utsläpp
-
Lighthouse omvärldsanalys 2024 – oroligheterna större
-
Hallå! Vi söker en vikarierande koordinator!
-
Ny postdoktjänst till vätgasforskning för sjöfarten
-
Nu kan propeller och skrov optimeras för sjögång
-
Larmtröttheten ökar av nya digitala system
-
Mer innovation och enorma investeringar krävs för att rädda Europas ekonomier