Safe Hydrogen Installation onboard
Kontakt: Ellinor Forsström, RISE
I denna förstudie undersöks möjligheterna att använda vätgas till bränsleceller
ombord på ett fartyg. Det övergripande syftet med denna studie är att bidra till en
ökad kunskap om användningen av vätgas och i synnerhet aspekter relaterade till
regelverk och säkerhetsfrågor.
Målet med denna studie var att lägga grunden för en ”guide” till en fullskalig
installation av en vätgasdriven bränslecellsdrivlina i ett befintligt fartyg (så kallad
retrofit-installation). Studien är fokuserad och uppbyggd kring Ventrafikens
passagerarfärja Uraniborg som trafikerar sträckan Landskrona och Ven i västra
Skåne. Genom att analysera data från fartygets energiuppföljningssystem och
genomföra en riskidentifieringsanalys utformades ett hypotetiskt bränslecells-
/batterikoncept.
-
Ny rapport analyserar EU:s sjöfartsforskning och innovation
-
Nytt koncept kan förebygga blackouter
-
Andreas Bach ny verksamhetschef för Lighthouse
-
Ny rapport: Bränslemix av vätgas och metan knappast något för sjöfarten
-
Färja styrdes från Norge över riddarfjärden i Stockholm
-
Satellit tar sjöfartskommunikationen ut i rymden
-
Stora språkmodeller kan lösa operativa utmaningar
-
Se Hållbar sjöfarts årskonferens i efterhand
-
Från redo till förändring – så ska den sociala hållbarheten förbättras
-
Nu kan HullMASTER fixa fartygsskrov i hela Europa