Safe Hydrogen Installation onboard

I denna förstudie undersöks möjligheterna att använda vätgas till bränsleceller
ombord på ett fartyg. Det övergripande syftet med denna studie är att bidra till en
ökad kunskap om användningen av vätgas och i synnerhet aspekter relaterade till
regelverk och säkerhetsfrågor.
Målet med denna studie var att lägga grunden för en ”guide” till en fullskalig
installation av en vätgasdriven bränslecellsdrivlina i ett befintligt fartyg (så kallad
retrofit-installation). Studien är fokuserad och uppbyggd kring Ventrafikens
passagerarfärja Uraniborg som trafikerar sträckan Landskrona och Ven i västra
Skåne. Genom att analysera data från fartygets energiuppföljningssystem och
genomföra en riskidentifieringsanalys utformades ett hypotetiskt bränslecells-
/batterikoncept.
-
SailProp – Even sailing vessels need an efficient propeller
-
Hållbara transportinköp för ökad sjöfart
-
The Sustainable Development Goals: An opportunity for seaports to drive business value - A practical guide
-
Kunskapsunderlag för fossilfri sjöfart
-
Framtida behov av sjöbefäl
-
The concept of the sustainable port – ports becoming enablers of sustainability in transports and logistics
-
Carbon capture potential onboard ships
-
COLREG 2 - Potential consequences of varying algorithms in traffic situations
-
Handling of hydrogen in liquid form as LOHC from a shipping perspective
-
Hållbara försörjningskedjor med eldriven sjöfart mellan Norrland och Södertälje