Sustainable ship hull maintenance strategies
Kontakt: Erik Ytreberg, Chalmers
Att beräkna utsläppen från ett givet fartyg är mycket komplicerat då dessa är kopplade till bl.a. vilken typ av antifoulingfärg och underhållsstrategi som fartyget använder, typ av motor, bränsleval och eventuella avgasreduceringssystem. Utsläppen kommer också att vara beroende av fartygsrutten, eftersom intensiteten av skrovpåväxt varierar geografiskt (vilket påverkar luftutsläpp och bränsleförbrukning) medan biocidutsläpp från antifoulingfärgerna beror på salthalt och temperatur i det omgivande vattnet. Därav krävs i regel fartygsspecifika rekommendationer för skrovunderhåll som dessutom måste beakta vilken rutt fartyget har. I denna rapport presenterar vi ett fristående kostnads-beräkningsverktyg, HullMASTER (Hull Maintenance Strategies for Emission Reduction), speciellt utvecklat för att lösa denna komplicerade uppgift.
-
Streama Hållbar sjöfarts årskonferens
-
Från redo till förändring – så ska den sociala hållbarheten förbättras
-
Nu kan HullMASTER fixa fartygsskrov i hela Europa
-
I framtiden skräddarsys farleden i realtid
-
Nytt koncept för vätgasbunkring har testats framgångsrikt
-
Delade radardata kan göra isbrytning mer effektiv
-
Virtuella vajrar kan höja säkerheten och minska personalbristen
-
Hubb med driftsdata från fartyg kan utveckla sjöfarten
-
Ny europeisk samarbetsplattform för inlandssjöfart
-
Storleken spelar roll