Sustainable ship hull maintenance strategies

Att beräkna utsläppen från ett givet fartyg är mycket komplicerat då dessa är kopplade till bl.a. vilken typ av antifoulingfärg och underhållsstrategi som fartyget använder, typ av motor, bränsleval och eventuella avgasreduceringssystem. Utsläppen kommer också att vara beroende av fartygsrutten, eftersom intensiteten av skrovpåväxt varierar geografiskt (vilket påverkar luftutsläpp och bränsleförbrukning) medan biocidutsläpp från antifoulingfärgerna beror på salthalt och temperatur i det omgivande vattnet. Därav krävs i regel fartygsspecifika rekommendationer för skrovunderhåll som dessutom måste beakta vilken rutt fartyget har. I denna rapport presenterar vi ett fristående kostnads-beräkningsverktyg, HullMASTER (Hull Maintenance Strategies for Emission Reduction), speciellt utvecklat för att lösa denna komplicerade uppgift.
-
SailProp – Even sailing vessels need an efficient propeller
-
Hållbara transportinköp för ökad sjöfart
-
The Sustainable Development Goals: An opportunity for seaports to drive business value - A practical guide
-
Kunskapsunderlag för fossilfri sjöfart
-
Framtida behov av sjöbefäl
-
The concept of the sustainable port – ports becoming enablers of sustainability in transports and logistics
-
Carbon capture potential onboard ships
-
COLREG 2 - Potential consequences of varying algorithms in traffic situations
-
Handling of hydrogen in liquid form as LOHC from a shipping perspective
-
Hållbara försörjningskedjor med eldriven sjöfart mellan Norrland och Södertälje