Use of port State control inspection data from the Paris MoU to assess pressure from shipping on the marine environment:
28 Maj 2020

I denna rapport analyseras relationen mellan systemet för inspektion av fartyg vid hamnstatskontroller, implementerat av Paris MoU (Paris Memorandum of Understanding), och Havsmiljödirektivet (MSFD), som förpliktar EUs medlemsstater att uppnå en god miljöstatus i sina marina vatten. De 555 olika typerna av anmärkningar, som är beskrivna i Paris MoUs THESTIS, kallas här fortsättningsvis för anmärkningskoder (deficiency codes). Hur anmärkningskoderna relaterar till, det vill säga direkt eller indirekt påverkar, den marina miljön utforskas.
Utförande parter: Chalmers, Linnéuniversitet, Havsmiljöinstitutet
Dela på
Senaste nytt
-
Battery Fire Safety Ventilation for Fully Electrical Vessel
-
Slutrapport I.hamn
-
Pilot Study of Electric Hubless Rim-Driven Thrusters for Transport in Inland Waterways
-
SailProp – Even sailing vessels need an efficient propeller
-
Hållbara transportinköp för ökad sjöfart
-
The Sustainable Development Goals: An opportunity for seaports to drive business value - A practical guide
-
Kunskapsunderlag för fossilfri sjöfart
-
Framtida behov av sjöbefäl
-
The concept of the sustainable port – ports becoming enablers of sustainability in transports and logistics
-
Carbon capture potential onboard ships