Use of port State control inspection data from the Paris MoU to assess pressure from shipping on the marine environment:
28 maj 2020
Kontakt: Ida-Maja Hassellöv, Chalmers
I denna rapport analyseras relationen mellan systemet för inspektion av fartyg vid hamnstatskontroller, implementerat av Paris MoU (Paris Memorandum of Understanding), och Havsmiljödirektivet (MSFD), som förpliktar EUs medlemsstater att uppnå en god miljöstatus i sina marina vatten. De 555 olika typerna av anmärkningar, som är beskrivna i Paris MoUs THESTIS, kallas här fortsättningsvis för anmärkningskoder (deficiency codes). Hur anmärkningskoderna relaterar till, det vill säga direkt eller indirekt påverkar, den marina miljön utforskas.
Utförande parter: Chalmers, Linnéuniversitet, Havsmiljöinstitutet
Dela på
Senaste nytt
-
Elin Frändberg, ny koordinator på Lighthouse
-
Social hållbarhet till sjöss måste kunna mätas
-
Nu är det läge för den flytande containerhamnen
-
Informationsportal ska göra det enklare att utveckla och använda sjöfarten
-
Se webbinariet Säker storskalig vätgasbunkring
-
DNV: Tillgången avgör biobränslenas framtid inom sjöfarten
-
Traineeprogrammet tog Emil in i branschen
-
Beställningarna på fartyg som kan köra på alternativa bränslen ökar
-
2024 – året då energieffektivisering blev viktigt
-
Svensk sjöfart halkar efter