Se seminariet "Vad blir sjöfartens trafikuppgift i framtiden?"

Den nationella godstransportstrategin börjar få några år på nacken, men hur mycket gods har egentligen flyttats från väg till sjö? Behövs det göras mer för att få fart på överflyttningen, i så fall vad? Eller behöver vi i Sverige bli bättre på intermodala transportkedjor? Se seminariet från den Maritima mötesplatsen i Almedalen som tar pulsen på politikerna i Trafikutskottet.

  • Träffar: 99

Nyhetsbrev


Nyhetsbrev

OBS! Lighthouse fick en ny hemsida i september 2021, vilket har medfört att länkarna till våra egna artiklar i nyhetsbreven nedan inte fungerar. Vi hoppas kunna åtgärda detta framöver. Länkarna till externa nyheter fungerar dock.

Läs mer...Nyhetsbrev

  • Träffar: 664

Film


Film

Lighthouse is a multidisciplinary maritime competence and research centre, which is based on a triple helix cooperation between industry, academia and public sector. Lighthouse - For a competitive, sustainable and safe maritime sector with a good working environment.


Företaget Avatar Logistics visar hur containertrafik kan användas för att flytta över godstransporter från land till sjö.

Läs mer...Film

  • Träffar: 408

Övriga vetenskapliga rapporter


Övriga vetenskapliga rapporter

Doctoral theses

2016

Landquist, H. (2016) Environmental risk assessment of shipwrecks – Model development and application. Göteborg: Chalmers University of Technology

Zetterdahl, M. (2016) Particle Emissions from Ships. Göteborg: Chalmers University of Technology

Hjorth, F. (2016) Complexity and Ambivalence in Ship Safety Inspection: The view of Swedish Port state control officers Linnéuniversitetet

Baldi, F. (2016). Modelling, analysis and optimisation of ship energy systems. Göteborg: Chalmers University of Technology.

Johnson, H. (2016). In search of maritime energy management. Göteborg: Chalmers University of Technology.

2015

Vesting, F. (2015). Marine Propeller Optimisation – Strategy and Algorithm Development. Göteborg: Chalmers University of Technology.

Lindgren, F. J. (2015). Evaluating effects of low concentrations of oil in marine benthic communities. Göteborg: Chalmers University of Technology.

Eslamdoost, Arash. (2015). The Hydrodynamics of Waterjet/Hull Interaction.  Göteborg: Chalmers University of Technology.

Hamark, Jesper. (2015). Ports, dock workers and labour market conflicts. Göteborg: University of Gothenburg.

Liwång, Hans. (2015). Risk-based Ship Security Analysis – a Decision-support Approach. Göteborg: Chalmers University of Technology.

Nordin, M. (2015). A Novel Submarine Design Method – Based on technical, economical and operational factors of influence. Göteborg: Chalmers University of Technology.

Pettersson, Anna-Karin. (2015). Impairment of vessels – A study of how IAS 36 has been applied in European shipping companies. Göteborg: University of Gothenburg.

Sanchez, Luis (2015). Opportunities for Weight Reduction in Composite Marine Structures. Göteborg: Chalmers University of Technology.

2014

Brynolf, S. (2014). Environmental assessment of present and future marine fuels. Göteborg: Chalmers University of Technology. Eco Ship, doctoral thesis

Larsen, U. (2014). Design and modelling of innovative machinery systems for large ships. Copenhagen, Denmark: Technical University of Denmark.

Magnusson, M. (2014). NOx Abatement Technique for Marine Diesel Engines – Improved Marine SCR Systems. Göteborg: Chalmers University of Technology.

Praetorius, G. (2014). Vessel Traffic Service (VTS): a maritime information service or traffic control system?. Göteborg: Chalmers University of Technology.  Ergo Ship, doctoral thesis.

Schreuder, M. (2014). Development, Implementation, Validation and Applications of a Method for Simulation of Damaged and Intact Ships in Waves. Göteborg: Chalmers University of Technology. Cargo Ship, doctoral thesis.

Sjöberger, Carl. (2014). Affärsstrategisk analys av tanksjöfartsföretag – En studie av samband mellan affärsförutsättningar, affärsstrategi och affärsresultat. Business Ship, Doctoral thesis

Svensson, E. (2014). Sulphur Regulations for Shipping – Why a Regional Approach?: Scientific and Economic Arguments in IMO Documents 1988-1997. Eco Ship and Business Ship.

2013

Feymark, Andreas. (2013). Large eddy simulation based fluid-structure interaction methodology with application in hydroelasticity. Cargo Ship, doctoral thesis.

Hagberg, A. (2013). Lönsamhet och Finansiell Flexibilitet. Rederinäringen i Sverige 1997-2006 (Profitability and Financial Flexibility. The Swedish Shipping Industry 1997-2006. Business Ship, doctoral thesis

Kjellberg, Martin. (2013). Fully nonlinear unsteady three-dimensional boundary element method for ship motions in waves. Cargo Ship, doctoral thesis.

Lu, N. X. (2013). Modelling Cavitation Mechanisms Using Large Eddy Simulation. Göteborg: Chalmers University of Technology. ISBN/ISSN: 978-91-7385-812-0 (Eco Ship and Cargo Ship)

Zhiyuan, Li. (2013). Fatigue assessment of container ships – a contribution to direct calculation procedures. Cargo Ship, doctoral thesis.

2012

Brödje, A. (2012). Hello, is there anybody out there, just nod if you can hear me: exploring the work of Vessel Traffic Service Operators. Ergo Ship, doctoral thesis.

Hogström, Per. (2012). RoPax Ship Collision – a Methodology for Survivability Analysis. Cargo Ship, doctoral thesis.

Petersen, Erik Styhr. (2012). Engineering usability. Ergo Ship, doctoral thesis.

Österman, Cecilia. (2012). Developing a Value Proposition of Maritime Ergonomics. Ergo Ship, doctoral thesis.

2011

2010

Grekula, M. (2010). Cavitation Mechanisms Related to Erosion Studies on Kaplan Turbines, Foils, and Propellers. Göteborg: Chalmers University of Technology. Doctoral thesis (Eco Ship)

Mao , Wengang. (2010). Fatigue Assessment and Extreme Response Prediction of Ship Structures. Cargo Ship, doctoral thesis.

Winnes, H. (2010). Air Pollution from Ships – Emission Measurements and Impact Assessments. Göteborg: Chalmers University of Technology. Doctoral thesis ISBN/ISSN: 978-91-7385-420-7 (Eco Ship)

2009

2008

Han, Kaijia. (2008). Numerical optimization of hull/propeller/rudder configurations. Eco Ship, doctoral thesis.

Huuva, Tobias. (2008). Large eddy simulation of cavitating and non-cavitating flow. Eco Ship, doctoral thesis.

Karlsson, Ulf. (2008). Structural integrity analysis of critical elements of RoPax Ships. Cargo Ship, doctoral thesis.

2007

2006

Junbo, Jia. (2006). Dynamics of Vehicle-Deck Interactions. Cargo Ship, doctoral thesis.


Licentiate theses

2016

A. Costa, N. (2016). Human Centred Design for Maritime Safety: A User Perspective on the Benefits and Success Factors of User Participation in the Design of Ships and Ship Systems. Göteborg: Chalmers University of Technology.

Yang, S. (2016), Analysis of Mooring Systems and Low Voltage Cables for Wave Energy Converters. Göteborg: Chalmers University of Technology.

Ahlgren, F. (2016) Waste heat recovery in a cruise vessel. Kalmar: Linnéuniversitetet

2015

Asnaghi, A. (2015). Developing Computational Methods for Detailed Assessment of Cavitation on Marine Propellers. Göteborg: Chalmers University of Technology.

Håkansson, M. (2015). Composites for commercial ships. Göteborg: Chalmers University of Technology.

Forsman, Fredrik. (2015). Theoretical Foundation in Teamwork in Extreme Conditions through the Lense of High Tempo Navigation. Göteborg: Chalmers University of Technology.

Olausson, K. (2015). On Evaluation and Modelling of Human Exposure to Vibration and Shock on Planing High-Speed Craft. Stockholm: KTH Royal Institute of Technology, xiv, 61 p

Man, Y. (2015). Human-Machine Interface Considerations for Design and Testing in Distributed Sociotechnical Systems. Göteborg: Chalmers University of Technology.

2014

Anderson, M. (2014). The Character of the Particle Emissions from Possible Future Marine Fuels in SOx ECAs. Göteborg: Chalmers University of Technology. Eco Ship, licentiate thesis.

Mallam, S. (2014). The Human Element in Marine Engine Department Operation: Human Factors & Ergonomics Knowledge Mobilization in Ship Design & Construction. Göteborg: Chalmers University of Technology. Ergo Ship

Palm, J. (2014). Developing Computational Methods for Moored Floating Wave Energy Devices. Göteborg: Chalmers University of Technology.

2013

Baldi, Francesco. (2013). Improving Ship Energy Efficiency through a Systems Perspective. Eco Ship, licentiate thesis.

Feymark, Andreas (2013). A Large Eddy Simulation Based Fluid – Structure Interaction Methodology with Application in Hydroelasticity. Eco Ship

Johnson, Hannes. (2013). Towards Understanding Energy Efficiency in Shipping. Eco Ship, licentiate thesis.

Landquist, Hanna. (2013). Environmental risk assessment and decision support – Method development for a shipwreck application. Eco Ship, licentiate thesis.

Lu, Nai-Xian . (2013). Modelling Cavitation Mechanisms Using Large Eddy Simulation. Eco Ship.

2012

Eslamdoost, Arash. (2012). Benthic Systems. Eco Ship, licentiate thesis.

Knutsson, Daniel (2012). Large Area Propellers. Licentiate thesis. Eco Ship

Lindgren, Fredrik. (2012). Assessing Sub-Lethal Impacts of Petroleum Compounds on Marine. Eco Ship, licentiate thesis.

Liwång, Hans. (2012). Risk-based ship security analysis – an approach based on civilian and military methods. Cargo Ship, licentiate thesis.

Praetorius, Gesa. (2012). Safety within the Vessel Traffic Service (VTS) domain: Understanding the role of the VTS for safety within maritime traffic management. Ergo Ship, licentiate thesis.

Sanchez, Luis. (2012). Comparison of operational limit estimations for FRP laminates – effects of material modelling and stochastic behaviour. Cargo Ship, licentiate thesis.

Vesting, Florian (2012). Methods for Constrained Optimisation of Propellers.  Licentiate thesis. Eco Ship

2011

Brynolf, Selma. (2011). Life Cycle Assessment of Present and Future Marine Fuels. Eco Ship.

Kjellberg, Martin. (2011). Fully Nonlinear Unsteady Three-Dimensional Boundary Element Method for Force Predictions on a Restrained Hull in Waves. Cargo Ship.

Magnusson, Mathias. (2011). NOx Abatement Technique for Marine Applications – Improved SCR Systems. Eco Ship.

Petterson, Anna-Karin. (2011). Redovisning av fartyg i europeiska rederier – en studie av jämförbarhet. Business Ship.

Svensson, Erik. (2011). The Regulation of Global SOx Emissions from Ships: IMO proceedings 1988-2008. Eco Ship.

Zhiyan, Li. (2011). Direct Calculation of Wave-Induced Loads and Fatigue Damage of Container Vessels. Cargo Ship.

Zou, L. (2011). CFD Predictions Including Verification and Validation of Hydrodynamic Forces and Moments on a Ship in Restricted Waters. Göteborg: Chalmers University of Technology.

2010

Feymark, A. (2010). Large Eddy Simulation of an Oscillating Cylinder. Göteborg: Chalmers University of Technology

Hogström, Per. (2010). Holistic assessment of survival time after ship collision. Cargo Ship.

Lu, N. X. (2010). Large Eddy Simulation of Cavitating Flow on Hydrofoils. Göteborg: Chalmers University of Technology. Eco Ship

2009
Mao , Wengang. (2009). Random Fatigue Analysis of Container Ship Structures. Cargo Ship.

2008

2007

Gaurav, Ahuja. (2007). Application of a Sandwich Construction on a Superstructure of a High Speed Ferry.

2006

2005

Schreuder, Martin. (2005). Time Simulation of the Behaviour of Damaged Ships in Waves.

Winnes, Hulda. (2005). Environmental Trade-offs in Ship Design. Eco Ship.

Läs mer...Övriga vetenskapliga rapporter

  • Träffar: 482

Traineeprogram


Traineeprogram

Lighthouse traineeprogram är ett unikt samarbete mellan företag och organisationer som bidrar till kompetensförsörjning inom den maritima sektorn i Sverige.

Ansökningsprocess

Vill du bli vår nästa Lighthousetrainee? Ansökan till traineeprogrammet 2023/2024 är öppen från den 15 december 2022 till 31 januari 2023.
Ansökan ska innehålla:
  • CV
  • Personligt brev
  • Betygsutdrag och planerat examensdatum
  • Rekommendationsbrev (specifikt för denna ansökning)

Tillse att din ansökan visar hur du möter våra krav på kvalifikationer. Ansökan kan skrivas på svenska eller engelska. Ansökningskommittén kommer plocka ut ett antal sökande för intervju och presenterar sedan sina förslag för beslut av styrgruppen som består av ledningsrepresentanter för de deltagande företagen och organisationerna.

Ansökan skickas till Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. märkt ”Ansökan Lighthouse traineeprogram 2023/2024”


Deltagande företag


Förmåner & kontrakt

Traineerna kommer att ges en unik möjlighet att få ett brett perspektiv på hela sjöfartsnäringen och en möjlighet att få testa på olika uppgifter och företag som är tillgängliga för deras framtida karriärval. Varje trainee kommer att arbeta hos tre eller fyra olika arbetsgivare inom olika delar av sjöfartsnäringen. Som Lighthouse-trainee kommer du inte bara få möjligheten att arbeta med relevanta uppgifter i framgångsrika sjöfartsorganisationer i Sverige, om möjligt kommer även utlandsperiod att erbjudas.

Individuellt designade program

Finns det en särskild arbetsgivare du är extra intresserad av? Bra! För att säkerställa att traineeprogrammet är anpassat för respektive trainee uppmanas varje trainee att göra ett urval bland de deltagande företagen och organisationerna. Målet är att ge en så bred erfarenhet och ett så brett nätverk som möjligt efter slutfört traineeprogram och samtidigt använda respektive trainees kompetens på bästa sätt. Det slutliga traineeprogrammet fastställs av programmets styrgrupp med hänsyn till traineens och arbetsgivarens behov samt traineeprogrammets syfte.

Anställning

Traineerna får korttidskontrakt med tre eller fyra olika arbetsgivare under traineeperioden. Lönen är i nivå med ingångslönen för nyutexaminerade – 36 000 SEK.

Boende

De deltagande arbetsgivarna kan finnas på olika platser i Sverige och som andra medarbetare får praktikanten lösa sitt boende själv på de olika platserna. För arbetsperioden utomlands täcker arbetsgivaren kostnaderna för boende och resor.

Kvalifikationer

Vi söker efter talanger som har förmåga, ambition och självförtroende att bli potentiella framtida ledare inom den maritima sektorn. För att få ut bästa möjliga av traineeprogrammet måste utvalda kandidater vara tillräckligt flexibla för att hantera förändrade miljöer och samtidigt tillräckligt strukturerade för att arbeta självständigt.

Krav

• Intresse för sjöfart och ser en framtid inom svensk maritim och/eller marin sektor
• Master of Science in Naval Architecture eller annan relevant teknisk mastersutbildning i Sverige, så som exempelvis System, styrning och mekatronik (Systems, control and mechatronics), Elkraftteknik (Electric Power Engineering), Tillämpad mekanik (Applied Mechanics) eller liknande.
• Utmärkta kunskaper i engelska, både i tal och skrift
• Max ett års arbetslivserfarenhet efter examen
• God kommunikationsförmåga med förmågan att nätverka och bygga relationer

Meriterande

  • Internationell erfarenhet
  • Goda betyg
  • ”Fikasvenska”- dvs tillräckliga svenskkunskaper för att kunna delta i sociala sammanhang
  • Ytterligare kunskaper i språk utöver svenska och engelska
  • Ledarskapserfarenhet
  • Erfarenhet från föreningsliv eller kåraktiviteter
  • Svensk grundutbildning

Läs mer...Traineeprogram

  • Träffar: 1388

NYHETSBREV

Missa inte vårt nyhetsbrev så att du kan hålla dig uppdaterad så fort det kommer något nytt.


OM LIGHTHOUSE

© LIGHTHOUSE.NU
Publisher: Åsa Burman
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.

Integritetspolicy / dataskyddspolicy

POSTADRESS

Chalmers tekniska högskola AB
Lighthouse
412 96 Göteborg, Sweden

BESÖKSADRESS

Lindholmen Science Park
Lindholmspiren 3A
Göteborg


Lighthouse är en neutral samverkansplattform för forskning, utveckling och innovation inom den maritima sektorn.

Webbplats av Joomlaproffs.se