Hur behåller vi svenskt sjöfolk i yrket till sjöss?
Det råder i dagsläget brist på personal inom svensk sjöfart och att få sjögående personal att stanna kvar i något av sjömansyrkena är en av branschens stora utmaningar. Syftet med denna förstudie är därför att ge en nulägesbild av kompetensbehovet inom svensk sjöfart, att öka kunskapen om de faktorer som underlättar, men även de som försvårar, ett långsiktigt hållbart sjömansliv samt att samla de behovsägare som vill arbeta med frågan.
Nulägesanalysen visar att det råder brist på sjöfolk både nationellt och internationellt. I dagsläget har vi dessutom inte tillräckligt många studenter på exempelvis sjökaptens- och sjöingenjörsprogrammen för att täcka framtida behov av utbildat sjöbefäl.
Kunskapssammanställningen har identifierat en rad faktorer som underlättar, men även många som försvårar, ett långsiktigt hållbart sjömansliv – ett sjömansliv som sträcker sig från elever på olika sjöfartsutbildningar till de som är aktiva till sjöss och slutligen de som valt att gå iland i förtid (innan pensionering). För ett fortsatt långsiktigt arbete med att behålla sjöfolk i branschen och att skapa återväxt har vi tagit fram en lista med behovsägare. Listan består av alla myndigheter med direkt koppling till sjöfartsnäringen, gymnasieskolor, högskolor och universitetet med sjöfartsutbildningar, relevanta fackföreningar, sjöfartsklubbar samt fyra rederier och olika sammanslutningar av arbetsgivare.
Sammanfattningsvis har denna förstudie alltså inte bara bidragit med kunskap, vilket är viktigt i sig, utan den utgör även startskottet för ett långsiktigt arbete där det övergripande målet är att säkra kompetensförsörjningen inom sjöfartsbranschen.
Författare:
Henriette Wallén Warner, VTI
Monica Lundh, Chalmers tekniska högskola
-
Ny rapport analyserar EU:s sjöfartsforskning och innovation
-
Nytt koncept kan förebygga blackouter
-
Andreas Bach ny verksamhetschef för Lighthouse
-
Ny rapport: Bränslemix av vätgas och metan knappast något för sjöfarten
-
Färja styrdes från Norge över riddarfjärden i Stockholm
-
Satellit tar sjöfartskommunikationen ut i rymden
-
Stora språkmodeller kan lösa operativa utmaningar
-
Se Hållbar sjöfarts årskonferens i efterhand
-
Från redo till förändring – så ska den sociala hållbarheten förbättras
-
Nu kan HullMASTER fixa fartygsskrov i hela Europa