Laddning av elbilar på färjor och terminaler
Andelen laddbara personbilar i den svenska rullande fordonsparken förväntas öka från
6% år 2020 till 35-50% år 2030. För Europa som helhet är motsvarande utveckling 0,2%
år 2020 till 30-40% år 2030.
Andelen laddbara tunga fordon i Sverige väntas på motsvarande sätt öka från nära noll till
5-15%. Elektrifieringen av fordonsflottan började för de mindre fordonen och för kortare
körsträckor men inom kort kommer elektrifieringsgraden att vara mer jämnt fördelad
över alla fordonsklasser.
Utbyggnaden av laddinfrastruktur för elfordon är en helt avgörande fråga för att nå
uppsatta miljömål. Idag släpar infrastrukturen efter behovet, särskilt för fjärrtrafik.
Denna rapport belyser hållbarhets- och affärsmodellsaspekter på laddning i
färjeterminaler och ombord i passagerarfartyg.
-
ROC – ett verktyg för överlevnad
-
Elektrifieringen kan bli tuff för sjöfarten
-
Streama seminariet Wind Propulsion in Theory and Reality
-
Osäkerhet hindrar grön omställning
-
Se seminarium om båtbottenfärger i efterhand
-
Sjöfartsindustrin är beredd att ta högre cyberrisker för att driva innovation
-
Stoppade vindkraftsparker ger onödig paus i omställningen
-
Han ska lära datorer segla
-
Kalkylverktyg ska hjälpa hamnar att ställa om
-
Regleringar i vägen för just-in-time