Sustainable ship hull maintenance strategies
Att beräkna utsläppen från ett givet fartyg är mycket komplicerat då dessa är kopplade till bl.a. vilken typ av antifoulingfärg och underhållsstrategi som fartyget använder, typ av motor, bränsleval och eventuella avgasreduceringssystem. Utsläppen kommer också att vara beroende av fartygsrutten, eftersom intensiteten av skrovpåväxt varierar geografiskt (vilket påverkar luftutsläpp och bränsleförbrukning) medan biocidutsläpp från antifoulingfärgerna beror på salthalt och temperatur i det omgivande vattnet. Därav krävs i regel fartygsspecifika rekommendationer för skrovunderhåll som dessutom måste beakta vilken rutt fartyget har. I denna rapport presenterar vi ett fristående kostnads-beräkningsverktyg, HullMASTER (Hull Maintenance Strategies for Emission Reduction), speciellt utvecklat för att lösa denna komplicerade uppgift.
-
ROC – ett verktyg för överlevnad
-
Elektrifieringen kan bli tuff för sjöfarten
-
Streama seminariet Wind Propulsion in Theory and Reality
-
Osäkerhet hindrar grön omställning
-
Se seminarium om båtbottenfärger i efterhand
-
Sjöfartsindustrin är beredd att ta högre cyberrisker för att driva innovation
-
Stoppade vindkraftsparker ger onödig paus i omställningen
-
Han ska lära datorer segla
-
Kalkylverktyg ska hjälpa hamnar att ställa om
-
Regleringar i vägen för just-in-time