Almedalen livestream: ECO-bonus, en morot för överflyttning till sjöfart – med för och nackdelar
Frågan om ett stödsystem baserat på ekonomiska incitament för att flytta gods från lastbilar till sjöfart är högaktuell nationellt såväl som internationellt. Men var ska pengarna komma ifrån? Kan det påverka befintlig sjöfart på ett negativt sätt? Vilka är fördelarna?
Se Svensk Sjöfarts seminarium här.
För att bättre nyttja den potential som alla tycks eniga finns inom sjöfarten, och för att undvika höga samhällskostnader av lastbilar, ser man i många länder på Eco-bonussystem. Tanken är att avlasta vägar genom att stimulera en överflyttning till sjöfarten genom ekonomiska incitament. Trafikanalys har ett regeringsuppdrag om att utreda förutsättningarna och man sneglar i detta bl a på det norska nyligen införda systemet. Här lyfts såväl potentiella för- som nackdelar.
Medverkande:
- Gunnar Eriksson, Avdelningschef Analys och granskning, Trafikanalys
- Karolina Boholm, Transportdirektör, Skogsindustrierna
- Ragnar Johansson, Vd, Svenska Orient Linien
- Claes Berglund, Chef samhälls- och miljöfrågor, Stena Line
- Carolina Kihlström, Moderator, Föreningen Svensk Sjöfart
-
Regleringar i vägen för just-in-time
-
Streama den internationella konferensen om brandsäkerhet till sjöss
-
Forskare hjälper Umeå hamn bli en grön energihubb
-
Riksrevisionen: Staten gör för lite mot sjöfartens utsläpp
-
Lighthouse omvärldsanalys 2024 – oroligheterna större
-
Hallå! Vi söker en vikarierande koordinator!
-
Ny postdoktjänst till vätgasforskning för sjöfarten
-
Nu kan propeller och skrov optimeras för sjögång
-
Larmtröttheten ökar av nya digitala system
-
Mer innovation och enorma investeringar krävs för att rädda Europas ekonomier