COLREG 2 - Potential consequences of varying algorithms in traffic situations
Kontakt: Reto Weber, Chalmers
Många akademiska artiklar föreslår olika lösningar på hur COLREGs kan implementeras i algoritmer, men parametrarna för att undvika närsituationer kan potentiellt skilja sig beroende på den använda algoritmen och dess inställningar. Effekterna och de potentiella konsekvenserna av en COLREG-algoritm i trafiksituationer för ett specifikt fartyg och resa är i stort sett okända utan en djup förståelse och testning av algoritmen. Denna rapport belyser den potentiella effekten av ett begränsat antal parametrar i en algoritm. Simuleringar indikerar att varianser i parametrarna och deras värden resulterar i olika åtgärder och att förutsägbarheten av autonoma fartyg i en trafiksituation kan vara dålig.
Författare:
Reto Weber, Chalmers
Luis Sanchez-Heres, RISE
Ted Sjöblom, RISE
-
Se seminariedagen Sjösäkerhet i fokus - vem gör vad och vem bestämmer?
-
Frågan om kärnkraft avgörs inom de kommande tio åren, spår ny rapport
-
De transportpolitiska målen allt svårare att nå
-
Vattenflödessystem i batteripaket bästa brandskyddet på mindre elfärjor
-
Ny rapport analyserar EU:s sjöfartsforskning och innovation
-
Nytt koncept kan förebygga blackouter
-
Andreas Bach ny verksamhetschef för Lighthouse
-
Ny rapport: Bränslemix av vätgas och metan knappast något för sjöfarten
-
Färja styrdes från Norge över riddarfjärden i Stockholm
-
Satellit tar sjöfartskommunikationen ut i rymden