Se seminariet: Fartyg på el - en kraft att räkna med?
Det var fullsatt när Lighthouse och Maritima klustret i Västsverige arrangerade seminaret Fartyg på el - en kraft att räkna med? Här har du möjlighet att se seminariet igen.
Program
10:00
Inledning och välkomna - Åsa Burman, verksamhetschef, Lighthouse
Översikt av när elektrifiering är lämpligt ur miljö-, klimat och hälsoperspektiv – Johanna Mossberg, föreståndare, f3
Översikt av när elektrifiering är lämpligt ur ett kommersiellt perspektiv – Olov Lundbäck, projektledare, SSPA
När staden eller myndigheten väljer el? – Leif Magnusson, kollektivtrafik och infrastruktur, Västra Götalandsregionen
11:00 Bensträckare
11:15
Batterier – möjligheter på kort och lång sikt? – Bo Normark, senior rådgivare, NorthVolt
Bränsleceller – möjligheter på kort och lång sikt? – Johan Burgren, Business Manager, Powercell
Vägfärjor på el – utsläpp och ekonomi – Tina Karlberg, City Account Manager, Siemens
12:00 Lunch
12:50
Lärdomar och erfarenheter från Norge – Sondre Henningsgård, Managing Director, Maritime Battery Forum samt konsult DNV GL
Lärdomar och erfarenheter från Danmark – Michael Guldmann Petersen, Senior VP Route Management & Operations, Scandlines
Lärdomar och erfarenheter från Sverige – Harry Robertsson, teknisk direktör, Stena Rederi, och Anders Höfnell, Business Manager, Lloyds Register
13:50 Kaffe
14:10 Paneldiskussion: Vilka hinder, möjligheter och lösningar finns för fartyg på el i Sverige?
• Bo Normark, NorthVolt
• Harry Robertsson, Stena
• Anders Larsson, VD Öresund Drydocks
• Leif Magnusson, Västra Götalandsregionen
14:50 Avslutande reflektioner – Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige
-
Ny rapport analyserar EU:s sjöfartsforskning och innovation
-
Nytt koncept kan förebygga blackouter
-
Andreas Bach ny verksamhetschef för Lighthouse
-
Ny rapport: Bränslemix av vätgas och metan knappast något för sjöfarten
-
Färja styrdes från Norge över riddarfjärden i Stockholm
-
Satellit tar sjöfartskommunikationen ut i rymden
-
Stora språkmodeller kan lösa operativa utmaningar
-
Se Hållbar sjöfarts årskonferens i efterhand
-
Från redo till förändring – så ska den sociala hållbarheten förbättras
-
Nu kan HullMASTER fixa fartygsskrov i hela Europa