Se seminariet: Fartyg på el - en kraft att räkna med?
Det var fullsatt när Lighthouse och Maritima klustret i Västsverige arrangerade seminaret Fartyg på el - en kraft att räkna med? Här har du möjlighet att se seminariet igen.
Program
10:00
Inledning och välkomna - Åsa Burman, verksamhetschef, Lighthouse
Översikt av när elektrifiering är lämpligt ur miljö-, klimat och hälsoperspektiv – Johanna Mossberg, föreståndare, f3
Översikt av när elektrifiering är lämpligt ur ett kommersiellt perspektiv – Olov Lundbäck, projektledare, SSPA
När staden eller myndigheten väljer el? – Leif Magnusson, kollektivtrafik och infrastruktur, Västra Götalandsregionen
11:00 Bensträckare
11:15
Batterier – möjligheter på kort och lång sikt? – Bo Normark, senior rådgivare, NorthVolt
Bränsleceller – möjligheter på kort och lång sikt? – Johan Burgren, Business Manager, Powercell
Vägfärjor på el – utsläpp och ekonomi – Tina Karlberg, City Account Manager, Siemens
12:00 Lunch
12:50
Lärdomar och erfarenheter från Norge – Sondre Henningsgård, Managing Director, Maritime Battery Forum samt konsult DNV GL
Lärdomar och erfarenheter från Danmark – Michael Guldmann Petersen, Senior VP Route Management & Operations, Scandlines
Lärdomar och erfarenheter från Sverige – Harry Robertsson, teknisk direktör, Stena Rederi, och Anders Höfnell, Business Manager, Lloyds Register
13:50 Kaffe
14:10 Paneldiskussion: Vilka hinder, möjligheter och lösningar finns för fartyg på el i Sverige?
• Bo Normark, NorthVolt
• Harry Robertsson, Stena
• Anders Larsson, VD Öresund Drydocks
• Leif Magnusson, Västra Götalandsregionen
14:50 Avslutande reflektioner – Svante Axelsson, nationell samordnare, Fossilfritt Sverige
-
There will not be enough supply of green fuel
-
Ammonia may be commercially viable as early as 2026
-
Is it possible to get all countries to follow IMO's stricter climate targets?
-
Report presents strategy to an increased modal shift from road to sea to sustainable maritime transport can increase
-
Major shortage of sailors risks hitting the Swedish economy
-
International seminar on the future of shipping during Frihamnsdagarna in Gothenburg
-
European shipping emissions highest in three years
-
EU regulation is not enough to decarbonize shipping by 2050
-
The IMO's tightened climate targets are criticized
-
Climate change has come much further than the Swedes think