DNV: Tillgången avgör biobränslenas framtid inom sjöfarten

Biobränslen som FAME och HVO kan få en stor betydelse för sjöfarten omställning. Begränsad tillgång kan dock försvåra användningen på lång sikt, skriver DNV i sin senaste vitbok som publicerades idag.
Med ett ökas fokus på omställning till fossilfrihet har också användningen av biobränslen ökat inom sjöfarten av sjöfarten. I sin vitbok Biofuels in shipping skriver DNV att man kunnat identifiera 60 hamnar världen som genomfört bunkringsoperationer med biobränsle sedan 2015.
Men det betyder inte att användningen är särskilt stor. 2023 använde den maritima sektorn 0,7 miljoner ton oljeekvivalenter (Mtoe) av flytande biobränslen, vilket motsvarar 0,6 procent av den globala tillgången på flytande biobränslen och 0,3 procent av sjöfartens totala energianvändning. Det används alltså betydligt mer flytande biobränslen inom andra sektorer.
Hur som helst, användningen av biobränslen ökar och förväntas öka ännu mer i takt med att nya regleringar som EU ETS och FuelEU Marime skärper kraven på utsläppsminskningar. Än så länge är dock marknaden den viktigaste pådrivaren och framöver kommer också ett begränsat utbud att få stor påverkan på sjöfartens möjligheter att använda sig av biobränslen, spår DNV efter att ha intervjuat åtta olika biobränsleleverantörer.
– Framtiden för den maritima biobränslemarknaden beror på tillgången på hållbar biomassa till ett överkomligt pris, samt på konkurrensen med andra sektorer. Fartygsägare bör därför sträva efter att utforska energieffektiviseringsåtgärder och alternativa bränslen som en del av sina omställningsstrategier, samtidigt som de använder biobränslen där de är tillgängliga och prisvärda, kommenterar Knut Ørbeck-Nilssen, VD för DNV Maritime, i ett pressmeddelande.
En stor del av biobränsleanvändningen inom sjöfarten sker genom bränsleblandningar där biobränslen, som FAME och HVO, kombineras med t konventionella oljeprodukter. I vitboken gör DNV en genomgång av de viktigaste tekniska och operativa aspekterna för att använda biobränsle som "drop-in"-bränsle och ger rekommendationer till fartygsägare. Dessa inkluderar att noggrant verifiera bränslekvaliteten, säkerställa kompatibilitet med befintliga system och kontinuerligt övervaka bränslets prestanda för säker och effektiv användning.
– Den tekniska kompatibiliteten för viktiga marina biobränslen som FAME och HVO varierar från fartyg till fartyg, vilket gör det nödvändigt att bedöma varje fall individuellt. Genom att göra detta säkerställs att bränslespecifikation och kvalitet är kompatibla med den avsedda användningen, vilket minimerar risken för skador på utrustning och kraftbortfall ombord på fartyget, säger Øyvind Sekkesæter, konsult inom maritim miljöteknik på DNV och huvudförfattare till Biofuels in Shipping.
DNV:s nya vitbok om biobränslen går i linje med klassningssällskapets tidigare rapport på området från 2023. Läs vår artikel om den här.
Forskning har också visat att det är möjligt att försörja hela den svenska sjöfarten med svenskproducerad biogas. Det kan du läsa om här.
-
Elin Frändberg, ny koordinator på Lighthouse
-
Social hållbarhet till sjöss måste kunna mätas
-
Nu är det läge för den flytande containerhamnen
-
Informationsportal ska göra det enklare att utveckla och använda sjöfarten
-
Se webbinariet Säker storskalig vätgasbunkring
-
DNV: Tillgången avgör biobränslenas framtid inom sjöfarten
-
Traineeprogrammet tog Emil in i branschen
-
Beställningarna på fartyg som kan köra på alternativa bränslen ökar
-
2024 – året då energieffektivisering blev viktigt
-
Svensk sjöfart halkar efter