Skip to main content
Meny
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Lediga jobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Change language
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Lediga jobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Nyheter
23 april 2024
Vi närmar oss inte de transportpolitiska målen
Mycket hände på transportområdet under 2023, men sifforna ser ungefär likadana ut som förra året, konstaterade Trafikanalys när man presenterade si...
18 april 2024
Dags att bereda vägen för ammoniak
Det handlar om saker som tillgång och skalbarhet, säkerhet och regleringsfrågor. Men också om all...
15 april 2024
Norska styrmän skeptiska till autonoma fartyg
Desto mer yrkesstolthet norska befäl och styrmän känner, desto mer tvivlar de på att autonoma far...
12 april 2024
Drönare och AI kan rädda liv till sjöss
Frågan är inte om utan hur drönare kan användas för att rädda liv till sjöss. Ett projekt som fin...
10 april 2024
Se seminariet Nordic Roadmap
Den 11 april arrangerade IVL Svenska Miljöforskningsinstitutet, DNV och Lighthouse seminariet Nor...
27 mars 2024
Fraktjättarna tjänar stora pengar på utsläppshandeln
En ny studie från Transport & Environment (T&E) visar att rederier tar ut mycket högre av...
25 mars 2024
Forskningspengar ger mångdubbelt tillbaka
Vad håller egentligen forskarna på med? Leder deras arbete till någon nytta? Svaret är förstås at...
18 mars 2024
Cykelräkning vid kaj kan spara bränsle
En prototyp som räknar antalet passagerare med cyklar vid kaj. Kan det va nåt? Jo, det kan faktis...
18 mars 2024
Se Hållbar sjöfarts årskonferens 2024
Den 19:e mars hölls Hållbar sjöfarts årskonferens 2024. Under dagen presenterades resultaten från...
14 mars 2024
Se seminariet Vattenburen kollektivtrafik för ett transporteffektivt samhälle
Hur kan vattenburen persontrafik bidra till det transporteffektiva samhället och locka ...
13 mars 2024
Vätgas ska kylas med havsvatten på Gotlandsfärjor
Nästa generations vätgasdrivna Gotlandsfärjor behöver fyllas med 16 ton vätgas vid varje tur- och...
05 mars 2024
Det behövs nya regler för hur elbilar ska hanteras ombord
Det finns inte enda belagt fall av brand på fartyg som har startat i en elbil, men om ett elbilsb...
04 mars 2024
ChatGPT saknar lokalsinne
Rena tippet. Så kan man sammanfatta ChatGPT och andra språkmodellers försök att analysera trafiks...
28 februari 2024
77 forskningsmiljoner till programmet Hållbar sjöfart
Branschprogrammet Hållbar sjöfart som drivits av Lighthouse i fem år har utvärderats och förlängs...
27 februari 2024
Sverige kan tjäna mycket på biogas – inte minst spara el
En stor del av alla nya fartyg kan köra på det. Det kan också produceras lokalt i Sverige utan at...
23 februari 2024
Snart lättare att bygga vätgasdrivna fartyg
Den som vill bygga ett vätgasdrivet fartyg idag får det svårt. Det senaste året har det dock hänt...
20 februari 2024
Virtuellt nätverk minskar risken för störningar
Samtidigt som driftstörningarna i containersjöfarten spås vara något vi kommer att se mer av i fr...
12 februari 2024
Störningarna i containersjöfarten kommer att fortsätta
Covid kunde ingen förutse, men kriget i Ukraina, oroligheterna i Röda havet och torkan vid Panama...
07 februari 2024
AI kan öka energieffektiviseringen
Ett Just in time-system där fartyg förlitar sig på AI-baserat beslutsstöd skulle spara stora mäng...
1
2
3
4
…
34