Skip to main content
Meny
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Lediga jobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Aktuella projekt
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Övriga vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Partners
Pressmaterial
Change language
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Lediga jobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Aktuella projekt
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Övriga vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Partners
Pressmaterial
Nyheter
14 november 2022
Sjöfartsutbildningarnas anslag dubbleras
Sjöbefälsutbildningarna är av avgörande betydelse för att stärka Sveriges beredskap, skriver Regeringen i budgetpropositionen och dubblerar anslage...
10 november 2022
Gröna sjöfartskorridorer kräver ett större engagemang
Intresset finns. På många håll också potentialen. Men om Gröna sjöfartskorridorer ska bli verklig...
09 november 2022
Ny förstudie: lätta kompositer har en självklar plats i framtidens sjöfart
De minskar bränsleförbrukningen och håller länge. Trots det är användningen av fiberkompositer i ...
07 november 2022
Lighthouse är med och arrangerar eComExpo Summit
Fredag 2 december samlas företrädare för transport- och energibranschen på konferensen eComExpo S...
02 november 2022
Se webinariet Årskonferens Hållbar sjöfart - del 2
Den 2 november streamade vi en andra, kompletterande del av Hållbar sjöfarts årskonferens. Föruto...
31 oktober 2022
Ammoniak spås bli framtidens marina bränsle
Ammoniak står för 45 procent av världens marina bränsle 2050. Det förutspår International Energy ...
25 oktober 2022
Svensk sjöfartsforskning är stark men kan få bättre genomslag
Både sjöfartsforskning och järnvägsforskning har utvecklats starkt de senaste tio åren, medan for...
21 oktober 2022
Åtta nya styrmedel föreslås för sjöfartens klimatomställning
EU går i bräschen och IMO hänger förhoppningsvis på. Men vad kan Sverige göra för att driva på sj...
20 oktober 2022
Överflyttning kräver djupare samverkan
Överflyttningen av gods från väg till sjö går väldigt trögt. Enligt en ny studie krävs en djupare...
14 oktober 2022
Smutsvatten från fartygs avgasrening dumpas i havet
Smutsvatten som släpps ut från fartygens avgasreningssystem, den så kallade skrubbern, står för u...
12 oktober 2022
Se webinariet Två heta sjöfartsfrågor
Vad kostar omställningen till en fossilfri sjöfart för Sverige? Och vad är egentligen nyttan med ...
11 oktober 2022
Svenskflaggningen behöver öka
Landets försörjningsförmåga vid kristider är hotad, kunskapen om sjöfart minskar och miljardbelop...
06 oktober 2022
Vätgaskatamaran till Gotland 2030
Gotland hydrocat, så heter Gotlandsbolagets nya konceptfartyg, en snabbgående vätgaskatamaran som...
05 oktober 2022
Så påverkas svensk sjöfart av kriget i Ukraina
Ukrainakriget har inte fått någon direkt påverkan på svensk sjöfart, men sanktionerna mot Rysslan...
05 oktober 2022
Ökad satsning på sjöfartsforskning framgångsrik
I april 2019 dubblerade regeringen anslaget till Trafikverkets sjöfartsportfölj. Det har lett til...
05 oktober 2022
Omställningen till en fossilfri sjöfart kan bli en bra svensk affär
Koldioxidavgifter, energiskatter och dyrare bränslen. Omställningen till en fossilfri sjöfart k...
30 augusti 2022
Vätgasen lyfter inte tillräckligt snabbt
Om Parisavtalets klimatmål ska nås behöver vätgas stå för 15 procent av världens energimix år 2...
16 augusti 2022
Tester i stilla vatten räcker inte
Rätt kombination av skrov och propeller sparar bränsle. Men inom fartygsindustrin optimeras de en...
10 juli 2022
Politikerna överens i Almedalen – mer pengar till sjöfartsforskning
Politiker grillades, budskapet om en grönare sjöfart gillades. Det var kort sagt som vanligt när ...
1
2
3
4
5
6
7
…
31