Hålla där...

... Andreas Bach som tar över som verksamhetschef för Lighthouse den 1 oktober.
Du har arbetat tillsammans med tidigare verksamhetschefen Åsa Burman sedan du började på Lighthouse i augusti. Hur har första månaden på nya jobbet varit?
– Det har varit både roligt och inspirerande. När man ser Lighthouse från insidan inser man hur mycket som faktiskt åstadkoms av bara tre anställda. Det sker förstås i nära samarbete med olika partners, men ändå med väldigt små omkostnader.
Vad skiljer från ditt tidigare jobb på RISE där du var chef för Maritim systeminnovation och ansvarig för Svenskt Marintekniskt Forum (SMTF)?
– Den stora skillnaden är förstås att Lighthouse delar ut pengar till forskning, medan RISE utför forskning och söker finansiering för det. I övrigt finns många likheter – båda arbetar för den maritima industrin med kunskapshöjande insatser. Lighthouse har också ett väldigt stort nätverk av både akademi, industri och andra nätverk och branschorganisationer vilket jag inte hade i samma utsträckning på RISE.
I Lighthousesfären är du redan ett välkänt ansikte. Du har suttit i Lighthouse programkommitté och deltagit i flera projekt. Vad har de handlat om?
– Mycket har kretsat kring sjöfartens omställning – allt från alternativa bränslen till digitalisering och energieffektivisering. En av de första studierna jag var med i var VR till sjöss som publicerades 2018 och som RISE nu ska göra en uppföljning på. Själv har jag inte jobbat så mycket i projekt de senaste fem åren.
Hur ser du annars på sjöfartsforskning och innovation?
– Det är helt avgörande, både för att nå klimat- och miljömål och för att säkerställa en ekonomiskt hållbar och konkurrenskraftig svensk sjöfart. Forskning behövs för att vi ska kunna lära oss nya saker och hålla oss relevanta, men just nu är det ett hårt tryck på innovation och implementering – det är bråttom att omsätta idéer i praktiken. Jag tycker det är fascinerande att se de svenska rederier som aktivt driver utvecklingen framåt. Men fler behövs. Vi behöver fler modiga ledare som vågar kasta sig in i projekt där resultatet inte är helt förutsägbart, men där magkänslan säger att det är rätt att prova.
Du gick tidigt till sjöss och jobbade bland annat som jungman och matros innan du tog sjökaptensexamen och blev befäl. Vad var det som lockade med sjömanslivet?
– Jag har fritidseglat så länge jag kan minnas och jag insåg tidigt att havet var ett fantastiskt ställe att vara på. När jag blev lite äldre var det nog äventyret som lockade. Jag jobbade ganska mycket på mindre båtar, mycket i Baltikum, norra Europa och på Medelhavet, och det var fantastiskt roligt. Så småningom började jag köra lotsbåt vilket ledde till en fast anställning på Sjöfartsverket där jag jobbade under många år med allt från VTS-operatör till driftschef och affärsområdeschef.
En sista fråga: Vad händer på Lighthouse härnäst?
– Nästa vecka har vi ett seminarium om sjöfartens påverkan på den marina miljön. Veckan därpå åker vi till Stockholm för att presentera NRIA Sjöfart 2025 – den nationella agendan för sjöfartsforskning och innovation – i riksdagen.
Fotnot. Nu när Andreas Bach formellt tagit över som Lighthouse verksamhetschef kommer Åsa Burman att gå ner i arbetstid och ha en stödjande roll fram tills hon slutar helt senare i år.
-
Hålla där...
-
Ny rapport: Klimatförändringarna ett hot mot de flesta större hamnar i världen
-
Nytt AI-verktyg tar lasthanteringen till nästa nivå
-
Ammoniak tar kliv mot att bli ett framtida sjöfartsbränsle
-
Konkurrensen stor mellan containerhamnar
-
Se Research & Innovation Meet
-
Kan en renare sjöfart ha gjort världen varmare?
-
Svensk sjöfart i avgörande läge – ny nationell agenda för sjöfartsforskning och innovation pekar ut vägen mot hållbar konkurrenskraft
-
Brist på kunskap bromsar utvecklingen av skärgårdshamnar
-
Det behövs ny teknik för säker manövrering