Skip to main content
Meny
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Lediga jobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Change language
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Lediga jobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Nyheter
24 Maj 2023
Passagerartrafiken fortsätter att öka
Under 2022 ökade antalet passagerare i svenska hamnar med 52 procent och närmar sig nu nivåerna innan pandemin. Framför allt har utrikestrafiken ök...
15 Maj 2023
Lighthouseförstudie om kollektivtrafik följs upp
För exakt tre år sedan publicerade Lighthouse förstudien Kollektivtrafik på vatten. Nu följs den ...
12 Maj 2023
Så kan undervattensbuller minskas
Undervattensbuller är ett växande miljöproblem och betraktas som en förorening av FN och EU. Trot...
09 Maj 2023
Forskare tveksamma till Färjerederiets AI-satsning
Nästa sommar är det tänkt att färjerederiet ska sätta två hypermoderna eldrivna färjor i trafik s...
04 Maj 2023
Transportsektorns utsläppsandelar ökar fram till 2050 spår DNV
Det globala transportsystemets oljeanvändning kommer att halveras och dess utsläpp minska med 40 ...
27 april 2023
Så kan infångning av koldioxid ombord bidra till sjöfartens omställning
Enligt en ny förstudie från Lighthouse och Trafikverket finns många olika lovande tekniska lösnin...
20 april 2023
Naturvårdsverket: Klimatmål kan nås
Förutsättningarna för att Sverige ska lyckas med klimatomställningen har i flera avseenden förbät...
18 april 2023
Sjöfartens inkludering i EU ETS spikad
Tunga delar av EU:s klimatpaket "Fit for 55" har nu definitivt spikats av EU-parlamentet, bland a...
17 april 2023
Trafikanalys: transportpolitiska målen missas
Samhället närmar sig inte en långsiktigt hållbar transportförsörjning. Det konstaterar Trafikanal...
06 april 2023
Sjöfartens koldioxidutsläpp kan minskas vid flaskhalsar
Sänkta fartygshastigheter är av de lägst hängande frukterna som kan hjälpa oss på vägen mot en fo...
05 april 2023
Ny "handledning" för ägarstyrning av kommunala hamnar
Hur fungerar svenska kommunala hamnar? Hur ser ägardirektiven och styrningen ut? Och vad är utman...
29 mars 2023
Se seminariet AI i sjöfartens tjänst
AI, Big Data, Machine Learning – dessa buzz words hörs allt oftare inom sjöfarten. Så vad handlar...
22 mars 2023
Dags att agera!
För två dagar sedan kom IPCC:s senaste syntesrapport som konstaterar att utsläppen fortsätter att...
14 mars 2023
Självkörande fartyg funkar inte i tät trafik
Är det egentligen någon vits med helt självkörande fartyg i tät trafik? En ny forskningsrapport f...
08 mars 2023
Inte självklart att LOHC blir ett bra marint bränsle
Det är varken lämpat för oceantrafik eller för de flesta kortare sträckor. Möjligen kan väte som ...
08 mars 2023
Se Hållbar sjöfarts årskonferens
Den 9:e mars hölls Hållbar sjöfarts årskonferens. Resultat från nio projekt presenterades liksom ...
08 mars 2023
Ny rapport dömer ut storföretagens och sjöfartens smutsiga transporter
De största företagen inom den amerikanska detaljhandeln släpper årligen ut flera miljoner ton väx...
22 februari 2023
Sjöfartens omställning påverkas knappt av handel med utsläppsrätter
På kort sikt förväntas inte sjöfartens inkludering i EU:s utsläppshandelsystem vara tillräcklig f...
21 februari 2023
Vad är Waterborne?
Waterborne är EU:s teknikplattform för sjöfart och Maritima frågor där svenska intressen kan föra...
1
…
3
4
5
6
7
8
9
…
35