Skip to main content
Sveriges samverkansplattform för sjöfartsforskning och innovation

Beställningarna på fartyg som kan köra på alternativa bränslen ökar


Beställningarna på fartyg som kan köra på alternativa bränslen ökar

08 januari 2025

Beställningarna på fartyg som kan köra på alternativa bränslen fördubblades under 2024. Samtidigt växte den alternativa bränsleflottan i aktiv drift med 18 procent. Det rapporterar Lloyd’s register.  

Enligt Lloyd’s Register beställdes 600 fartyg som kan drivas med alternativa bränslen globalt under 2024. Detta resulterade i att den totala orderboken för sådana fartyg ökade med över 50 procent till 1 737 fartyg.

Samtidigt växte den befintliga flottan av fartyg med alternativa bränslen med 18 procent och nådde 1 860 fartyg. Med de nuvarande beställningarna inkluderade kommer flottan att omfatta totalt 3 597 fartyg – vilket motsvarar cirka 4,8 % av alla fartyg i drift och på beställning. Detta räcker dock inte riktigt för att nå IMO:s mål om att 5-10 % av alla sjöfartsbränslen ska vara utsläppsfria eller nästan utsläppsfria år 2030.

Så vad är det då 4,8 procent av världsflottan kommer att köra på? Jo, först och främst LNG. Under året stärkte den flytande naturgasen sin position som sjöfartens mest använda alternativa bränsle. Mer än 350 fartyg (inklusive LNG-transportfartyg) beställdes. Enligt Loyd’s register har också industrins ansträngningar att minska effekterna av metanutsläpp från LNG motorer utvecklats under året.

Så vilka ”nya” typer av alternativa bränslen satsas det på? Flest beställningar, 119 stycken, gjordes på metanoldrivna fartyg. Här nämner också Lloyd’s Register, som klassificerade den första metanolkonverteringen 2015 – ro-pax-fartyget Stena Germanica – att man utsetts stödja och klassificera Stena Lines nästa två färjekonverteringar.

Ammoniak växer också i popularitet. Under 2024 gjordes 22 beställningar av fartyg som kan drivas med kemikalien vilket är mer än en fördubbling jämför med föregående år. En  ytterligare en ökning förväntas när industrin får erfarenhet av det koldioxidfria bränslet efter att den första marina motorerna levererats senare i år.

Vätgasen befäste också sin attraktionskraft inom vissa fartygssegment under 2024 med beställningar av ytterligare 12 fartyg under 2024. Lloyd´s register nämner att man själva kommer att klassificera två vätgasdrivna passagerarfärjor som beställts av norska Torghatten Nord och vidare att man beviljat principgodkännanden för flera nya vätgasfartyg, inklusive färjor och bogserbåtar.

Flytande petroleumgas (LPG) bidrog också med ytterligare några beställningar. För närvarande är LPG-transportfartyg de enda användarna av bränslet, men enligt Lloyd´s register finns det potential för andra användare att använda sig av bränslet.

Hur ser det då ut för svensk del? Enligt en artikel i Sjöfartstidningen beställde rederier med svenska ägarintressen 37 nybyggen under 2024. Detta innebär att den svenska orderboken totalt består av 72 fartyg just nu. Samtliga dessa fartyg kan köras på någon typ av alternativt bränsle och utrustas dessutom med någon typ av batteriteknik.

Sex av dem är byggda för ren eldrift, i huvudsak fartyg för trafik i skärgårdsområden. 31 byggs för drift med metanol, antingen som huvudsakligt bränsle eller som möjligt alternativ. 17 av fartygen byggs för LNG-drift med dual fuel-system som beställts med 14 fartyg som beställts av Wallenius Wilhelmsen dessutom förbereds för ammoniakdrift.


Dela på