Skip to main content
Sveriges samverkansplattform för sjöfartsforskning och innovation

2024 – året då energieffektivisering blev viktigt


2024 – året då energieffektivisering blev viktigt

30 december 2024

För några år sedan var modeordet på alla sjöfartsläppar samarbete. Detta skulle bereda vägen för en grön sjöfart. Men sen kom krigen, piraterna och säkerhetstänket. Under 2024 svängde det åter igen – mitt i all bedrövelse pratades det plötsligt om att det är genom energieffektivisering som sjöfarten just nu enklast minskar utsläppen. Inom Lighthousesfären har det länge varit en självklarhet och under 2024 publicerade vi flera rapporter på temat. Men vi gjorde förstås annat också. Här följer ett axplock.

Vi börjar med det där ”modeordet”. För många känns det säkert som en konstig benämning för en företeelse som varit en självklarhet på många håll inom sjöfarten – inte minst inom forskning och utveckling. Men ändå, energieffektivisering har inte varit det hetaste området för forskningsfinansiärer. Utveckling av alternativa bränslen smäller högre hos både finansiärer och politiker eftersom det ofta kopplas till banbrytande teknik och innovation. Men nu kanske det blir ändring på det, åtminstone om sjöfartsbranschen får bestämma.

– Vi måste fokusera på energieffektivisering. Det är så vi enklast minskar utsläppen. Och det finns en mängd teknologier för detta, sa Eirik Ovrum på DNV när klassningssällskapet presenterade sin årligt återkommande Maritime Forecast to 2050 i september.

Enligt DNV kan förbättringar av skrov, propellrar och motorer minska bränsleförbrukningen med 4 till 16 procent fram till 2030, vilket motsvarar 40 miljoner ton bränsle eller 120 miljoner ton utsläppta växthusgaser om året. Det motsvarar också det vi skulle spara in om 55 000 mindre fartyg eller 2 500 av värdens största fartyg gjordes om för att gå på fossilfria bränslen.

Det är klart att sådant smäller högt, speciellt som sjöfarten får tuffare regler att rätta sig efter. Under 2024 blev det dyrare att köra fartyg på fossila bränslen då sjöfarten införlivades i EU:s system för utsläppshandel (EU ETS) och än tuffare blir det den 1 januari 2025 när FuelEU Maritime träder i kraft och ställer hårdare tekniska krav för minskade utsläpp.

Medan man på vissa håll lite yrvaket börjar förstå att det är på allvar och allt som kan göras måste göras har det, som sagt, på andra håll länge varit en självklarhet att energieffektivisering är en viktig pusselbit för en grön omställning. Under 2024 publicerade Lighouse till exempel tre rapporter på området, en om hur man med hjälp av AI kan öka energieffektiviseringen, en om hur propeller och skrov kan optimeras samt en om hur framtidens elfartyg kan byggas lättare.

Förutom nya regler, främst genom EU:s klimatpaket Fit for 55, har också oroligheterna i världen haft en stor inverkan på sjöfarten under 2024. Det försämrade säkerhetsläget i mellanöstern har drabbat sjöfarten direkt genom att den Iranstödda Huthirörelsen i Jemen sedan i november 2023 kontinuerligt attackerar handelssjöfart i Röda havet – detta som en reaktion på Israels offensiv i Gaza. Vad detta kommer att resultera i, om kriget kommer att eskalera eller breda ut sig vet ingen, men störningarna i containersjöfarten är här för att stanna, menade forskarna bakom en rapport som Lighthouse publicerade i februari 2024.

– Det kommer bli fler stora driftstörningar i containertrafiken, det är en sak vi har lärt oss under projektarbetet. Det finns många flaskhalsar i systemet. Under Covid var viruset en flaskhals, men flaskhalsarna nu är framför allt klimatförändringarna och den geopolitiska krisen. Världens handel präglades länge av fred, men precis innan pandemin såg vi hur ett handelskrig mellan USA och Kina började eskalera och nu ser vi tydligt hur torka och krig skapar störningar, sa Ceren Altuntas Vural, forskare på Chalmers i samband med publiceringen.

Framtidens alternativa bränslen då? Jo, i internationell press pratas det mest om ammoniak och metanol som framtidens bränslen, åtminstone för fartyg som ska ta sig över världens oceaner. En uppstickare här, och som det bubblat ganska rejält kring under 2024, är vind och segel. På detta område får Sverige sägas gå i bräschen genom det uppmärksammade bygget av Orcelle Wind som med hjälp av vinden ska frakta tusentals bilar över Atlanten.

I Sverige hoppas många också på att biogas blir en betydande del av framtidens bränslepalett. Det skulle kunna bli en bra affär för oss, menar forskarna bakom Lighthouse rapporten Förnybar flytande biogas (LBF) till sjöfart i praktiken som publicerades i februari 2024. För det första är tekniken mogen och en stor del av alla nya fartyg kan köra på det. För det andra kan bränslet produceras lokalt i Sverige och för det tredje visar rapporten att den svenska sjöfarten vill ha biogas.

Något annat som fått stor uppmärksamhet är utvecklingen av Gotlandsbolagets Horizonserie. Om allt går enligt plan kommer den första vätgasfärjan i serien gå i trafik mellan Visby och Nynäshamn redan om tre, fyra år. Forskningen och utvecklingen sker vid Uppsala universitet och Lighthouse har finansierat flera av delprojekteten. Under 2024 blev två klara – ett om hur vätgas enklast transporteras till Visby hamn och ett om hur bunkringen av vätgas ska gå till. Vid sidan av dessa blev ytterligare en vätgasrapport klar som rör regler och riktlinjer för byggen av vätgasdrivna drivna fartyg. Denna gjordes inom ramen för Trafikverkets branschprogram Hållbar sjöfart som Lighthouse driver.

Inom Hållbar sjöfart blev åtta rapporter klara under 2024. De berörde allt från alternativa bränslen som vätgas, ammoniak och biogas till AI, energieffektivitet och målkonflikter inom hållbarhetsforskningen. Efter att Trafikverket utvärderat branschprogrammet kom också beskedet att det förlängs med ytterligare fem år och att forskningsmedlen höjs från 8,5 till 15 miljoner kronor om året. Sedan starten 2019 har Hållbar sjöfart genererat ett 50-tal projekt där runt 140 aktörer från näring, akademi och institut samverkat kring frågeställningar som rör allt från alternativa bränslen och grön omställning till smarta fartyg, digitalisering, säkerhet och både ekonomisk och social hållbarhet.

Vid sidan av branschprogrammet publicerades också nio ”egna” rapporter. Bland dessa avslöjade till exempel en att elbilar hittills inte startat några bränder ombord medan en annan slog fast att ChatGPT saknar lokalsinne och därför har svårt att köra fartyg.

Från och med 2024 har också Lighthouse uppdraget att sköta Trafikverkets kommunikation av sjöfartsforskning och innovation som de finansierar. Under året har därför Lighthouse skrivit 11 artiklar som om sådana forskningsrapporter. Dessa har publicerats på vår hemsida, skickats som pressmeddelanden och spridits i sociala medier och nyhetsbrev. Samma sak görs alltid med Lighthouse rapporter. Lighthouse har med andra ord kommunicerat och skrivit om totalt 28 forskningsrapporter under 2024.

Under året har Lighthouse också genomfört en rad seminariedagar och webbinarier. I mars gick Hållbar sjöfarts årskonferens av stapeln och månaden arrangerades Nordic Roadmap – Green shipping corridor initiatives in a Nordic perspective tillsammans med IVL Svenska Miljöinsitutet och DNV. I maj hölls webbinariet Havsrätt och havsplanering ur ett sjöfartsperspektiv som presenterade två nya Lighthouseförstudier på temat. I samband med Almedalsveckan i slutet av juni arrangerades sedan ett seminarium om finansiella trösklar för sjöfartens omställning. Under hösten gjordes ytterligare tre samarrangemang – i augusti Vätgasdriven färjetrafik i 28 knop – så funkar det tillsammans med Uppsala universitet, Stockholms Hamnar, Gotlandsbolaget, i oktober Fourth International Conference on Fire Safety at Sea tillsammans RISE och Stiftelsen Sverige Sjömanshus och i november Latest Antifouling Research focus on Sustainable Shipping tilsammans med Chalmers. I november arrangerade Lightouse Wind Propulsion in Theory and Reality. Samtliga dessa streamades. Under året arrangerades Lighthouse ytterligare tre seminarier eller workshops som inte streamades. Totalt arrangerades tio event under 2024.

Under året har Lighthouse också fortsatt arbetet i fokusgrupperna Hamnar, Smarta fartyg och Fossilfri sjöfart. I arbetet (som initierades 2020) samlas relevanta aktörer från akademi, näring och myndigheter arbetar tillsammans kring viktiga frågor och områden för att driva dem framåt.

Lighthouse fortsätter också arbetet med sitt trainee program. Hösten 2023 började ytterligare tre traineer för att under ett år få testa olika upgifter inom olika företag inom sjöfartsnäringen. Ansökan för 2025/2026 öppnade den 15 december 2024 och stänger 9 februari 2025.


Dela på