Skip to main content
Sveriges samverkansplattform för sjöfartsforskning och innovation

Traineeprogrammet tog Emil in i branschen


Traineeprogrammet tog Emil in i branschen

10 januari 2025

En kompis och tidigare Lighthousetrainee inspirerade honom att söka. Och en annan tidigare trainee såg till att en anställning väntade på honom direkt efter det ettåriga programmets slut. Emil Nilsson ångrar inte sitt år på Lighthouse traineeprogram.

– Jag arbetar mest med kustbevakningsbåtar och militära båtar och... just det, vi ska också elektrifiera ett par av Älvsnabbens färjor som går i trafik mellan Stenpiren och Lindholmen i Göteborg. Deras dieselgeneratorer ska bytas ut mot batterier så att färjorna blir helt eldrivna, säger Emil Nilsson.

Sedan oktober 2024 arbetar han på Gothia Marine i Göteborg – ett konsultbolag, där alla precis som han själv är naval architects. Företaget erbjuder konstruktions- och projektledningstjänster och vi arbetar med allt från nybyggen och ombyggnader till reparationer åt rederier, varv och leverantörer.

– Nästa år kommer vi att vara ett av företagen som tar emot traineer från Lighthouse traineeprogram. Då kommer programmet att bli ännu bättre, säger Emil Nilsson och skrattar.

Jo, han är nöjd. Som Lighthousetrainee får man ju testa på så många olika saker på olika arbetsplatser.

– Jag visste inte riktigt vad jag ville jobba med som Naval architect. Området är ju så brett. Ville jag ägna mig åt hydrostatik, struktur, hydrodynamik, beräkningar eller kanske projektledning?

Vi stannar där. Backar tillbaka och tar det från början.
Egentligen skulle Emil, född och uppvuxen i Stockholm, gå i pappas fotspår och bli ingenjör.

– Jag kom in på industriell ekonomi i Linköping. Men då gick det plötsligt upp för mig; Linköping ligger ju inte vid havet. Hur ska jag klara mig där? Jag drabbades av en slags sen tonårsrevolt och sökte till sjökaptensprogrammet vid Chalmers i Göteborg.

Somrarna på landstället i Stockholms skärgård och morfars segelbåt hade satt sina spår. Men efter sin första praktik förstod han att sjökapten inte heller var hans grej. Han trivdes dock i Göteborg. I staden fanns kompisarna och flickvännen han träffat. Det fick bli maskinteknik på Chalmers.

– Efter tre år där ville jag plugga något som jag verkligen tyckte var roligt. Jag vill bygga snabba segelbåtar och hade hört talas om Naval architect-utbildningen. En kompis gick dessutom utbildningen och talade gott om den. Då blev valet självklart.

Samme kompis, Fabian Ebbesson, gick senare Lighthouse traineeprogram och talade också gott om det – för den som vill testa på olika saker och dessutom få lön är det perfekt.

Emil sökte, antogs och började som trainee i september 2023. Det innebar ett år av praktik på fyra olika arbetsplatser – i tur och ordning SAAB Kockums i Malmö, Oceanbird i Stockholm, Stena Teknik i Göteborg och Sjöfartsverket i Norrköping.

– Det har varit lärorikt och kul överallt. Förutom att man testa på olika arbetsuppgifter får man också ta del av olika företagskulturer, olika städer och olika delar av sjöfartsbranschen. Egentligen tycker jag den består av många olika branscher. Jag fick ägna mig åt ubåtsutveckling, vingsegelsutveckling, fraktfartyg och lotsning och isbrytning. Det är ju helt skilda världar.

På tal om skilda världar – månaderna på Stena Teknik innebar resor till varv i Polen, Turkiet och Kina.

– Det var speciellt roligt att jobba på varv. Man får se hur saker funkar i verkligheten, sådant som man inte kan lära sig i skolbänken. Jag gillar också att jobba med händerna och tycker om att vara i en sådan miljö. I mitt jobb nu är jag med och gör en del tester och inspektioner på varv. Det tycker jag är kul.

Emil gillade också mötena med nya kulturer, speciellt i Kina där mycket var annorlunda.

– Jag var lite nojig inför resan till en diktatur och lät min privata telefon vara på flygläge under de två och en halv veckorna jag var på där. Det är ju helt klart ett big brother-samhälle med övervakningskameror överallt. Men det var också kul att se sig omkring i Weihai, där varvet låg, på fritiden. Staden är ungefär lika stor Göteborg.

En stor fördel med traineeprogrammet är också att man knyter många kontakter, tycker Emil.

– Om man inte anställs på något av företagen man gör praktik på så får man åtminstone referenser, säger han.

Själv drog han slutsatsen att trivdes på alla praktikplatser och med alla arbetsuppgifter, vilket han tycker känns rätt bra, speciellt som han hade flera anställningsalternativ att välja på när programmet närmade sig sitt slut. Men valet föll alltså på Gothia Marine.

– En annan tidigare Lighthousetrainee, Viktor Daun, jobbar där och hörde av sig till mig på LinkedIn våren 2024. Vi träffades över en lunch och pratade lite. Det kändes bra och när det började bli dags att söka jobb skickade jag en ansökan till honom. Jag fick ett erbjudande och i oktober började jag på kontoret intill Fiskhamnen i Göteborg,

9 februari är sista ansökningsdag för Lighthouse Traineeprogram 24/25.
Läs mer om det här.


Dela på