Informationsportal ska göra det enklare att utveckla och använda sjöfarten

Trafikverket föreslår i en ny rapport att en fristående informationsportal ska skapas för att främja sjöfarten. Portalen ska samla information om hur nya sjöfartslinjer kan startas och syftar till att minska de administrativa hindren.
Trafikverket har fått i uppdrag av regeringen att ta fram ett förslag till en myndighetsgemensam informationsportal för sjöfart. Bakgrunden går tillbaka till 2022 då ett rederi planerade att starta en ny sjöfartslinje. Tanken var att rederiet skulle förvärva ett fartyg, flagga in det i det svenska fartygsregistret och därefter sätta det i trafik på kajer som då inte hanterade den aktuella fartygstypen och godsslaget. Utöver detta uppstod även frågor kring bland annat hamnavgifter, sjöfartsstöd och lotsdispenser. Mängden myndighetskontakter, beslut och tillstånd ledde till en utdragen process. Det bidrog till att rederiet och deras kund slutligen avbröt arbetet med den nya linjen. Problematiken beskrevs i delredovisningen av samordningsuppdraget från mars 2023.
Trafikverket har fått regeringens uppdrag att skapa ett förslag till en myndighetsgemensam informationsportal för sjöfarten. Uppdraget bottnar i en händelse från 2022, då ett rederi planerade en ny sjöfartslinje. Planen var att köpa ett fartyg, registrera det i det svenska fartygsregistret och sätta det i trafik – men tilltänkta kajer var varken anpassade för fartyget eller godset. Utöver detta gjorde frågor om hamnavgifter, sjöfartsstöd och lotsdispenser processen ännu snårigare, med många myndighetskontakter och tillståndsansökningar. Till slut blev det så utdraget att rederiet och deras kund gav upp projektet. Problematiken lyftes delredovisningen av samordningsuppdraget att inrätta en nationell samordnare för inrikes sjöfart och närsjöfart i mars 2023.
Tanken är att den nya informationsportalen ska göra det enklare att starta nya sjöfartslinjer genom att minska de administrativa hindren som till exempel drabbade rederiet i fallet ovan. Portalen ska samla all nödvändig information om hur inrikes- och närsjöfart kan etableras, vilket ska underlätta för nya transportlösningar och ge sjöfarten bättre förutsättningar att växa.
Information om att starta nya sjöfartslinjer är nischad och riktar sig idag bara till ett fåtal aktörer. För att öka nyttan bör informationen i portalen, enligt Trafikverket, därför breddas och inkludera fler målgrupper i sjötransportkedjan – inte bara rederier, utan även hamnar, transportköpare och myndigheter. Dessutom bör den omfatta både linjetrafik och trampsjöfart, där fartyg opererar utan fasta rutter eller tidtabeller.
Var ska portalen placeras?
Trafikverket föreslår att portalen inte integreras i en befintlig myndighets plattform, utan istället lanseras som en fristående webbplats med egen webbadress. En sådan lösning skulle skapa större tydlighet för användarna och bättre motsvara uppdragets omfattning.
Utvecklingen av portalen väntas kosta cirka 2,3 miljoner kronor, med en årlig förvaltningskostnad på runt 1 miljon kronor. Vem som ska ta kostnaden är oklart. Ingen av de berörda myndigheterna – Sjöfartsverket, Trafikverket eller Transportstyrelsen – har detta som en del av sitt ansvarsområde, men någon av dessa bör få huvudmannaskapet för portalen. Trafikverket föreslår att särskilda medel för detta tillsätts. Man föreslår också ett tidsbegränsat uppdrag på exempelvis tre år. Därefter skulle portalen kunna utvärderas och justeras vid behov.
-
Elin Frändberg, ny koordinator på Lighthouse
-
Social hållbarhet till sjöss måste kunna mätas
-
Nu är det läge för den flytande containerhamnen
-
Informationsportal ska göra det enklare att utveckla och använda sjöfarten
-
Se webbinariet Säker storskalig vätgasbunkring
-
DNV: Tillgången avgör biobränslenas framtid inom sjöfarten
-
Traineeprogrammet tog Emil in i branschen
-
Beställningarna på fartyg som kan köra på alternativa bränslen ökar
-
2024 – året då energieffektivisering blev viktigt
-
Svensk sjöfart halkar efter