Skip to main content
Meny
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Sommarjobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Change language
Sveriges samverkansplattform för sjöfartsforskning och innovation
Logga in
Logga in
Logga in
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Sommarjobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Nyheter
23 februari 2024
Snart lättare att bygga vätgasdrivna fartyg
Den som vill bygga ett vätgasdrivet fartyg idag får det svårt. Det senaste året har det dock hänt mycket på området kring de regelverk och riktlinj...
20 februari 2024
Virtuellt nätverk minskar risken för störningar
Samtidigt som driftstörningarna i containersjöfarten spås vara något vi kommer att se mer av i fr...
12 februari 2024
Störningarna i containersjöfarten kommer att fortsätta
Covid kunde ingen förutse, men kriget i Ukraina, oroligheterna i Röda havet och torkan vid Panama...
07 februari 2024
AI kan öka energieffektiviseringen
Ett Just in time-system där fartyg förlitar sig på AI-baserat beslutsstöd skulle spara stora mäng...
30 januari 2024
Supporten behöver bli bättre
När den digitala tekniken fungerar som den ska blir arbetet enklare och mer effektivt, men när de...
18 januari 2024
Pipeline bäst för transport av vätgas
Om några år är det tänkt att två vätgasdrivna Gotlandsfärjor ska sättas i drift. Enligt en ...
15 januari 2024
Tystare för människan men inte för fisken
Vid en övergång från dieselmotorer till elektrisk framdrivning sänks ljudnivåerna dramatiskt ombo...
11 januari 2024
100 hamnar med grön ammoniak räcker långt 2050
Grön ammoniak kan täcka stora delar av den globala sjöfartens bränslebehov år 2050. Riktar man in...
03 januari 2024
Sjöfarten kan snart göra bättre samhällsekonomiska analyser
En farledsförbättring innebär i regel färre olyckor. Hur mycket pengar sparar det samhället? Idag...
29 december 2023
2023 – året då det började brinna i knutarna
I april spikades sjöfartens inkludering i EU ETS från och med 1 januari 2024, i juni skärpte IMO ...
20 december 2023
Det hänger inte bara på vad som kommer ur skorstenen
Fossilfria bränslen resulterar per automatik inte i nollutsläpp. Enligt en ny forskningsrapport f...
18 december 2023
Hett villebråd för rekryterare och företag
På Chalmers gick ryktet om att sjöfarten var en begränsad bransch med få jobb. Det kunde inte var...
12 december 2023
Så förbättras planeringsprocesserna med ”just in time”
En ny licentiatavhandling från Linköpings universitet visar att anlöp som sker ”just in time” kan...
01 december 2023
Nytt ventilationskoncept mot bränder på framtidens elfärjor
Vid termisk rusning kan batterier producera gaser som är giftiga, brandfarliga eller explosiva. D...
27 november 2023
Tar sikte på framtiden
I torsdags hölls arbetsmarknadsmässan ZMART på Chalmers. En lyckad tillställning för Lighthouse o...
23 november 2023
Se seminariet Öva inför kris
Fredagen den 24 november hölls seminariet Öva inför kris – säkerhetsträningens utmaningar och str...
14 november 2023
DNV: Höginkomstländer måste nå netto noll långt före 2050
Det går sannolikt inte, men det finns fortfarande en liten möjlighet att begränsa den globala upp...
13 november 2023
2030-sekretariatet: Avgiftshöjningar för sjöfarten bör undvikas
Mycket av det som beslutas genom regeringens budget behöver preciseras. Därför har 2030-sekretari...
08 november 2023
Sjöfarten och hamnarna blir centrala i en cirkulär ekonomi
Om Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer krävs både en omställning til...
1
2
3
4
5
6
7
8
…
37