Ny studie: Ammoniak det mest kostnadseffektiva bränslet i framtiden

Ammoniakdrivna fartyg med två bränslesystem har en tydlig konkurrensfördel från mitten av 2030-talet. På kort sikt finns dock flera andra konkurrenskraftiga bränslealternativ. Det visar en ny studie som gjorts på uppdrag av Global Maritime Forum.
Studien, som genomförts av UMAS och UCL Energy Institute, visar att dual-fuel fartyg som kan drivas av ammoniak har framtiden för sig. Enligt de riktlinjer i IMO:s nya Nettonollramverk som presenterades i april, får dessa fartyg ett tydligt konkurrensövertag från mitten av 2030-talet. Rapporten, som bygger på en modell för totala driftskostnader (TCO), visar dock att andra bränslealternativ, framför allt flytande naturgas (LNG) har en konkurrensfördel på kort sikt.
På längre sikt står dock LNG-fartygen inför betydande utmaningar. Enligt rapporten kommer LNG-fartyg att behöva kompletteras med koldioxidinfångning eller dyrbara drop-in-bränslen som bio-LNG, bio-marine gas oil eller e-LNG för att undvika straffavgifter – något som försvårar deras framtida konkurrenskraft. I kombination med osäkerheten kring framtida bränslepriser, försvagas incitamenten rejält för att satsa på LNG som långsiktig lösning, heter det i rapporten.
När det gäller ammoniak spår UMAS och UCL att det inledningsvis framför allt är blå ammoniak – producerad med naturgas och koldioxidinfångning – som kommer att användas, följt av e-ammoniak under 2040-talet. E-ammoniak har den lägsta kostnaden per minskat utsläpp bland e-bränslena och kräver därför minst stöd för att bli konkurrenskraftig. Med rätt belöningssystem skulle e-ammoniak kunna vara ett gångbart alternativ redan från 2028.
– För rederier har ammoniak blivit ett allt mer självklart val, säger Dr Tristan Smith, professor i energi och transport vid UCL Energy Institute.
– Däremot kvarstår stor osäkerhet för producenter av e-bränslen, som fortfarande väntar på tydliga signaler från IMO:s politiska process.
Studien uppmanar hamnar att redan nu börja investera i infrastruktur för ammoniak, trots att traditionella bränslen – i synnerhet LNG – förväntas dominera marknaden under en övergångsperiod. Prognoserna för efterfrågan på LNG är dock osäkra enligt studien. Tydligare är signalen till producenter av biobränslen – kan man erbjuda konkurrenskraftiga priser finns goda förutsättningar att möta en växande efterfrågan, särskilt på drop-in-lösningar. Producenter av konventionella bränslen kan också räkna med att vara kvar i branschen ett tag till. Eftersom den befintliga flottan av fartyg, som fortsatt behöver 'olja', är gigantisk så kommer efterfrågan att konventionella bränslen att upprätthållas fram till 2040, spår rapporten.
-
Det behövs ny teknik för säker manövrering
-
Regionalisering eller inte? "Handlingsförlamning" råder
-
Premiär för Research and Innovation Meet på Donsö Shipping Meet 2025
-
Nytt koncept förbättrar lotsning
-
Sjöfartens utsläpp kostar betydligt mer än tekniken som kan stoppa dem
-
EU:s vätgasauktioner öppnar dörrar för nordiska aktörer – ny runda i höst
-
Ny studie: Ammoniak det mest kostnadseffektiva bränslet i framtiden
-
Hej där...
-
Se seminariedagen Sjösäkerhet i fokus – vem gör vad och vem bestämmer? i efterhand
-
Frågan om kärnkraft avgörs inom de kommande tio åren, spår ny rapport