Skip to main content
Meny
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Sommarjobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Change language
Sveriges samverkansplattform för sjöfartsforskning och innovation
Logga in
Logga in
Logga in
Aktuellt
Nyheter
Omvärld
Externa utlysningar
Event
Sommarjobb
Forskningsfinansiärer
Verksamhet
Program Hållbar sjöfart
Fossilfri sjöfart
Hamnar
Fokusgrupper
NRIA Sjöfart 2021
Lighthouse egna förstudier
Traineeprogram
Publikationer
Lighthouse rapporter
Andra vetenskapliga rapporter
Årsrapporter
Nyhetsbrev
Om
Om Lighthouse
Organisation och kontakt
Medlemmar
Pressmaterial
Nyheter
27 april 2023
Så kan infångning av koldioxid ombord bidra till sjöfartens omställning
Enligt en ny förstudie från Lighthouse och Trafikverket finns många olika lovande tekniska lösningar på gång som kan effektivisera infångning och a...
20 april 2023
Naturvårdsverket: Klimatmål kan nås
Förutsättningarna för att Sverige ska lyckas med klimatomställningen har i flera avseenden förbät...
18 april 2023
Sjöfartens inkludering i EU ETS spikad
Tunga delar av EU:s klimatpaket "Fit for 55" har nu definitivt spikats av EU-parlamentet, bland a...
17 april 2023
Trafikanalys: transportpolitiska målen missas
Samhället närmar sig inte en långsiktigt hållbar transportförsörjning. Det konstaterar Trafikanal...
06 april 2023
Sjöfartens koldioxidutsläpp kan minskas vid flaskhalsar
Sänkta fartygshastigheter är av de lägst hängande frukterna som kan hjälpa oss på vägen mot en fo...
05 april 2023
Ny "handledning" för ägarstyrning av kommunala hamnar
Hur fungerar svenska kommunala hamnar? Hur ser ägardirektiven och styrningen ut? Och vad är utman...
29 mars 2023
Se seminariet AI i sjöfartens tjänst
AI, Big Data, Machine Learning – dessa buzz words hörs allt oftare inom sjöfarten. Så vad handlar...
22 mars 2023
Dags att agera!
För två dagar sedan kom IPCC:s senaste syntesrapport som konstaterar att utsläppen fortsätter att...
14 mars 2023
Självkörande fartyg funkar inte i tät trafik
Är det egentligen någon vits med helt självkörande fartyg i tät trafik? En ny forskningsrapport f...
08 mars 2023
Inte självklart att LOHC blir ett bra marint bränsle
Det är varken lämpat för oceantrafik eller för de flesta kortare sträckor. Möjligen kan väte som ...
08 mars 2023
Se Hållbar sjöfarts årskonferens
Den 9:e mars hölls Hållbar sjöfarts årskonferens. Resultat från nio projekt presenterades liksom ...
08 mars 2023
Ny rapport dömer ut storföretagens och sjöfartens smutsiga transporter
De största företagen inom den amerikanska detaljhandeln släpper årligen ut flera miljoner ton väx...
22 februari 2023
Sjöfartens omställning påverkas knappt av handel med utsläppsrätter
På kort sikt förväntas inte sjöfartens inkludering i EU:s utsläppshandelsystem vara tillräcklig f...
21 februari 2023
Vad är Waterborne?
Waterborne är EU:s teknikplattform för sjöfart och Maritima frågor där svenska intressen kan föra...
16 februari 2023
Sjöfartens omställning kräver hundratusentals nya gröna jobb
Vägen mot en fossilfri och cirkulär global ekonomi kommer att förändra arbetsmarknaden totalt ino...
08 februari 2023
Ny förstudie har skapat nytt tänk och nya produkter för brandsäkerhet
I december publicerade Lighthouse forskningsresultat om hur brandsäkerheten på fartyg kan förbätt...
06 februari 2023
Se Trafikverkets FOI-dag för sjöfarten
Den 7 februari gick Trafikverkets FOI-dag för sjöfarten av stapeln i Göteborg. Här kan du se hela...
03 februari 2023
Eldriven sjöfart från Norrland till södra Sverige möjlig
Det är fullt möjligt sommartid, men vintertid ställer isen till det. En förstudie från Lighthouse...
26 januari 2023
Traineeprogrammet gav ”tio års erfarenhet” på ett år
Den som läser naval architecture och inte söker till Lighthouse traineeprogram begår ett misstag....
1
…
5
6
7
8
9
10
11
…
37