Skip to main content
Sveriges samverkansplattform för sjöfartsforskning och innovation

Ny förstudie lägger spelplanen för hur sjöfartens kompetensförsörjning ska säkras


Ny förstudie lägger spelplanen för hur sjöfartens kompetensförsörjning ska säkras

21 augusti 2024

Det råder inte bara brist på sjöfolk i Sverige – sjögående personal stannar dessutom allt kortare tid till sjöss. Hur kan detta ändras? En ny förstudie från Lighthouse utgör startskottet för ett längre forskningsprojekt som ska bidra till att säkra kompetensförsörjningen inom sjöfartsbranschen.

I dagarna är det exakt ett år sedan Transportföretagens rapport Tempen på sjöfartsbranschen publicerades och fick ett stort genomslag i mediebruset. Enligt den behövde nämligen svensk sjöfart rekrytera 2 200 personer inom de kommande 3 åren, annars riskerade hela Sveriges ekonomi att påverkas. Resultatet gick i linje med Lighthouseförstudien Framtida behov av sjöbefäl som kom några månader tidigare och som visade att det finns ett stort behov av utbildade sjöbefäl och att söktrycket på utbildningarna måste ökas rejält.

– Ett problem är att sjöfolk stannar en allt kortare period av sitt yrkesliv till sjöss. Det betyder sjöfarten måste nyrekrytera mer, vilket innebär stora kostnader för både samhället och för rederier, säger Henriette Wallén Warner på VTI som tillsammans med Monica Lund på Chalmers gjort förstudien Hur behåller vi svenskt sjöfolk i yrket till sjöss?

Förstudien kan beskrivas som startskottet på ett treårigt forskningsprojekt som startar i september. Den lägger så att säga spelplanen och ger en nulägesbild genom att identifiera en rad faktorer, både de som underlättar och de som försvårar ett längre yrkesliv till sjöss.

–Sett ur ett svenskt perspektiv så stannar man till sjöss för att man tycker om sina arbetsuppgifter, sina kolleger och arbetsvillkor. Man trivs helt enkelt med sitt jobb. De som lämnar gör det av ganska förväntade anledningar. Det handlar framför allt om isolering från familj, för hög arbetsbelastning och avsaknad av karriärmöjligheter. Tyvärr förekommer även utfrysning, mobbing och trakasserier och när det gäller sjöfartselever; dåliga upplevelser under praktikplatsperioden.

För det fortsatta arbetet med att behålla sjöfolk i branschen och skapa återväxt presenterar förstudien också en lista med behovsägare. Listan består av alla myndigheter med direkt koppling till sjöfartsnäringen, gymnasieskolor, högskolor och universitetet med sjöfartsutbildningar, relevanta fackföreningar, sjöfartsklubbar samt fyra rederier och olika sammanslutningar av arbetsgivare. Förhoppningen är att dessa vill engagera sig i det kommande forskningsprojektet som finansieras av Trafikverket.

– Inom ramen för forskningsprojektet kommer vi bland annat att genomföra ett antal enkätstudier riktade till elever på sjöfartsutbildningar, till dem som för närvarande arbetar till sjöss och till dem som valt att gå iland innan pensionering,. För att studierna ska kunna genomföras på ett bra sätt hoppas vi få hjälp av alla som vill säkra kompetensförsörjningen inom svensk sjöfart säger Henriette Wallén Warner och tillägger:
– I forskningsprojektet kommer vårt fokus ligga mycket mer på åtgärder: Vad skulle kunna få de som är tveksamma att stanna kvar? Och finns det någonting som kan locka tillbaka dem som valt att gå iland?


Dela på