EU-kommissionen lanserar portal för fartygsfinansiering

Nu ligger the ship financing portal online. Tanken med portalen är underlätta för både sjöfartsindustrin och andra maritima verksamheter att få tillgång till finansiering för att modernisera fartygsflottor, förbättra effektiviteten och minska miljöpåverkan.
The ship financing portal, som utvecklats av EU-kommissionens generaldirektorat för mobilitet och transport ger företag och organisationer en samlad plats för att hitta finansiella verktyg som behövs för sjöfartssektorns gröna omställning.
EU-kommissionen ser tre stora fördelar med portalen som man menar fyller ett tomrum när det gäller information om finansieringsmöjligheter:
- Enkelt att hitta rätt finansiering: Portalen samlar olika europeiska finansieringsprodukter på ett ställe, vilket gör det lättare för aktörer inom sjöfarten att hitta passande finansieringsmöjligheter.
- Uppdaterad och aktuell information: Portalen är alltid uppdaterad med den senaste informationen om tillgängliga bidrag, lån och andra finansieringsprodukter som administreras av EU, medlemsstater och privata finansinstitut. Detta säkerställer att användarna alltid har tillgång till de senaste finansieringsmöjligheterna.
- Lösningar anpassade för sjöfarten: Portalen lyfter fram finansieringsprodukter som är speciellt utformade för sjöfartssektorn, vilket underlättar utveckling och införande av nya teknologier och tjänster som bidrar till att minska koldioxidutsläpp.
Redan 2019 lanserade flera banker Poseidon-principerna, ett regelverk för ansvarsfull finansiering av sjöfartsindustrin. Syftet med regelverket är att de undertecknande bankerna, som kapitalgivare, ska stödja Internationella sjöfartsorganisationens IMO:s mål om omställningen till en fossilfri sjöfart 2050. Hittills har trettiofem banker, som tillsammans representerar cirka 80% av den globala sjöfartsfinansieringen, undertecknat principerna och därmed undertecknat åtagit sig att redovisa hur deras sjöfartsportföljer utvecklas i enlighet med IMO:s mål. Bland svenska banker märks SEB som anslöt sig 2020 och Swedbank som anslöt sig i februari i år.
– Våra klimatmål för sjöfartsportföljen understryker åtagandet att minska sjöfartsindustrins klimatpåverkan. Branschen fortsätter att minska sina koldioxidutsläpp och vår roll är att vara en aktiv partner som stöttar våra kunder i deras pågående omställning, sa Niels R. Bugge, ansvarig för havsindustri på Swedbank som uppmärksammade bankens anslutning.
-
Konkurrensen stor mellan containerhamnar
-
Se Research & Innovation Meet
-
Kan en renare sjöfart ha gjort världen varmare?
-
Svensk sjöfart i avgörande läge – ny nationell agenda för sjöfartsforskning och innovation pekar ut vägen mot hållbar konkurrenskraft
-
Brist på kunskap bromsar utvecklingen av skärgårdshamnar
-
Det behövs ny teknik för säker manövrering
-
Regionalisering eller inte? "Handlingsförlamning" råder
-
Premiär för Research and Innovation Meet på Donsö Shipping Meet 2025
-
Nytt koncept förbättrar lotsning
-
Sjöfartens utsläpp kostar betydligt mer än tekniken som kan stoppa dem