Se Research & Innovation Meet
02 september 2025

Tisdagen den 3 september var det premiär för Research and Innovation Meet. Arrangemanget som är en del av Donsö Shipping Meet samlar forskare, innovatörer och industripionjärer för att lyfta fram insikter, erfarenheter och konkreta lösningar mot en mer hållbar och säker maritim sektor. Här kan du se hela seminariet, som modereras av Lighthouse verksamhetschef Åsa Burman, i efterhand.
Obs! seminariet startar ca 11 minuter in i videon.
Program
- Welcome and introduction – to the seminar and the subject – Moderator Åsa Burman, director Lighthouse (Swedish collaboration platform for maritime research and innovation) and Anders Hermansson, CEO, Swedish Shipowners’ Association
- What´s on in EU – RD&I programs for the waterborne sector and funding possibilities – Jaap Gebraad, Secretary- General, Waterborne TP
- Refinery development – from fossil feedstock to renewables – Henrik Rådberg, Manager New opportunities, Preem
- Realising sustainability in a port – Tina Mårlind, Innovation Business Development Manager, Port of Gothenburg
- Sailing back to the future – Claes Möller, CEO, Terntank
- Realising a hydrogen future in theory and in practice – Björn Samuelsson, University of Uppsala and Mikael Razola, Gotland Tech Development
- Summary and concluding words – Åsa Burman, director Lighthouse (Swedish collaboration platform for maritime research and innovation) and Anders Hermansson, CEO, Swedish Shipowners’ Association
Dela på
Senaste nytt
-
Konkurrensen stor mellan containerhamnar
-
Se Research & Innovation Meet
-
Kan en renare sjöfart ha gjort världen varmare?
-
Svensk sjöfart i avgörande läge – ny nationell agenda för sjöfartsforskning och innovation pekar ut vägen mot hållbar konkurrenskraft
-
Brist på kunskap bromsar utvecklingen av skärgårdshamnar
-
Det behövs ny teknik för säker manövrering
-
Regionalisering eller inte? "Handlingsförlamning" råder
-
Premiär för Research and Innovation Meet på Donsö Shipping Meet 2025
-
Nytt koncept förbättrar lotsning
-
Sjöfartens utsläpp kostar betydligt mer än tekniken som kan stoppa dem