Skip to main content

Mer innovation och enorma investeringar krävs för att rädda Europas ekonomier

13 september 2024

Öka innovationstakten, få ned energipriserna och stärk EU:s oberoende och säkerhet. Det är budskapet i Mario Draghis stora rapport om hur EU ska stärka sin globala konkurrenskraft. Sjöfarten är en av de sektorer som måste stärkas om EU ska behålla sin konkurrenskraft gentemot USA och Kina.

9 000 miljarder kronor om året. Så mycket måste EU investera för att möta konkurrensen från USA och Kina konstaterade Europeiska centralbankens tidigare chef Mario Draghi när han överlämnade sin konkurrenskraftsrapport till EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen på en presskonferens i Bryssel i måndags.

– För första gången sedan kalla kriget behöver vi vara oroliga för vår överlevnad, fortsatte han.

Det är tydligt att EU tappat i konkurrenskraft globalt och i sin rapport pekar Mario Draghi ut tre huvudområden för att driva på tillväxten: EU måste komma i kapp på innovationssidan, klimatmål och konkurrenskraft måste fungera tillsammans och säkerheten och oberoendet behöver stärkas. För att åstadkomma detta föreslår Braghi betydligt större satsningar på att finansiera forskare och entreprenörer, snabbare beslutsfattande, förenklade regelverk och ett fördjupat samarbete mellan EU-länderna, särskilt vad gäller strategiska planer och satsningar.

När det gäller sjöfarten betonar rapporten att sektorn är avgörande för Europas energi-, livsmedels- och försörjningskedjors säkerhet, särskilt i tider av geopolitisk osäkerhet. Detta går helt i linje med de argument som den svenska sjöfartssektorn tidigare lyft för att få den svenska regeringen att satsa mer på sjöfartsforskning och innovation. Rapporten lyfter också, precis som den svenska sjöfartssektorn gjort i ett nationellt perspektiv, att den europeiska sjöfartssektorn är stark men håller på att tappa i konkurrenskraft och riskerar att tappa ännu mer.

Enligt rapporten är sjöfarten, tillsammans med flyget, är de sektorer som är svårast att ställa om till fossilfrihet och det krävs omfattande investeringar i gröna bränslen och nya teknologier. Kostnaderna för sjöfarten beräknas uppgå till cirka 40 miljarder euro varje år från 2031 till 2050. Rapporten understryker därför behovet av tillräcklig finansiering, vilket inkluderar särskilda utlysningar för sjöfarten från EU:s innovationsfond kopplad till EU ETS.

De gröna och digitala omställningen kräver också kunskapslyft och omskolning. Rapporten uppskattar att upp till 250 000 sjömän i EU kan påverkas under kommande år, medan 800 000 sjömän omfattas globalt.

Rapporten påpekar vidare att det finns en stor avsaknad av multimodala lösningar vilket avskräcker logistikoperatörer från att kombinera olika transportmedel. En multimodal resemarknad för passagerare existerar i princip inte heller.

Det gäller också för Europa att hänga med i AI-utvecklingen vilket kommer att möjliggöra alltmer automatiserade funktioner för att leverera säkerhet och kvalitet, navigering och ruttoptimering, och bidra till minskning av bränsle eller kraftförbrukning.

Rapporten efterlyser också en ökad digitalisering.  Procedurerna för fartyg som anlöper i EU hamnar (två miljoner hamnanlöp per år) är till exempel besvärliga. De är antingen pappersbaserade eller bygger på privatägda och inte alltid kompatibla IT-system och lösningar, vilket försvårar samarbetet med myndigheter och mellan företag.

Till rapporten:
Del 1
Del 2


Dela på