Larmtröttheten ökar av nya digitala system
De senaste 20 åren har larmen på handelsfartygens bryggor ökat med 197 procent. Kakafonin av ljud och visuella varningar irriterar och skapar en larmtrötthet ombord vilket kan få förödande konsekvenser. Det visar en ny rapport från Lloyd’s Register.
Det lyser, blinkar och piper för jämnan. Upp till 74 gånger per timme! Det var vad forskarteamet från Lloyd's Register upptäckte när de undersökte hur frekventa larm påverkade befäl, däck och maskinpersonal på 15 olika fartyg. Med andra ord skulle vakthavande befäl behöva läsa, bekräfta, analysera, besluta och agera på ett larm mer än en gång i minuten, vilket förstås är en lika omöjlig som fasanfull uppgift. I rapporten Effective Alarm Management in the Maritime industry skriver forskarna att besättningen med ”goda själ” slutat att använda systemet.
Än värre var det i en viss typ av fartygs maskinrum. Antal larm i snitt per dygn: 2 500. Toppnotering: 22 500, nästan tusen per timme! Ta hand om det den som kan.
I undersökningen rapporterades konsekvent en känsla av att ständigt vara överväldigad av larm med uttalanden som "Jag känner att jag inte gör något annat än att trycka på bekräftelseknappen" och ”larmen är för många att räkna" även vid förutsägbara situationer. Det överdrivna larmandet leder i värsta fall till att personalen distraheras till den grad att missar viktig information, vilket kan leda till oönskade konsekvenser (som en mindre grundstötning som rapporterades i ett fall).
Orsaken till det ökande larmandet hänger föga förvånnande ihop branschens snabba digitalisering. Varnande pip och blink är lätt att programmera in och det finns inga regleringar för vilken typ av fel som kräver uppmärksamhet från besättningen, och i takt med att nya digitala system sprids, tillkommer fler nya larm ombord.
"Denna undersökning avslöjar de oavsiktliga konsekvenserna av många okoordinerade larmkrav som samlas i ett fartygssystem. Det finns ett uppenbart behov av vissa larm, men förvirring kring nödvändiga åtgärder eller osäkerhet kring grundorsaker kan leda till eller bidra till allvarliga incidenter. Denna omfattande studie utgör ett viktigt steg för att ta itu med dessa utmaningar”, säger Lloyd´s Register’s teknologichef Duncan Duffy i ett pressmeddelande.
Studien visar också på fördelarna med larmsystem och hur de kan stödja besättningen både under normala operationer och i krävande situationer. Men för att göra maximal nytta bör larmfrekvensen övervakas och kontrolleras bättre och med finansiering från Danish Maritime Fund har Lloyd´s Register och ett antal partners startat en arbetsgrupp för att studera larmsystem och metoder. Bland annat kommer man titta på hur andra branscher har hanterat överdrivet larmande.
-
Regleringar i vägen för just-in-time
-
Streama den internationella konferensen om brandsäkerhet till sjöss
-
Forskare hjälper Umeå hamn bli en grön energihubb
-
Riksrevisionen: Staten gör för lite mot sjöfartens utsläpp
-
Lighthouse omvärldsanalys 2024 – oroligheterna större
-
Hallå! Vi söker en vikarierande koordinator!
-
Ny postdoktjänst till vätgasforskning för sjöfarten
-
Nu kan propeller och skrov optimeras för sjögång
-
Larmtröttheten ökar av nya digitala system
-
Mer innovation och enorma investeringar krävs för att rädda Europas ekonomier