Skip to main content

DNV: satsa på energieffektivisering och ny teknik!

05 september 2024

I sin senaste Maritime Forecast to 2050 slår DNV fast att det är omöjligt för sjöfarten att nå IMO:s 2030-mål enbart med hjälp av fossilfria bränslen. Därför måste sjöfarten fokusera mer på energieffektivisering och tekniker som Onboard carbon capture (OCC).

IMO:s klimatmål är tydliga: Senast omkring 2050 ska sjöfarten vara fossilfri och på vägen dit ska en 20-procentig minskning av utsläppen nås 2030 och en 70-procentig minskning 2040. Detta jämfört 2008.

Så hur fixar sjöfarten det?

En totalt fossilfri global sjöfart kräver förstås en storskalig övergång till fossilfria bränslen som metanol, ammoniak och biogas. Men med tanke på att inte ens en procent av världsflottan är grön idag lär det dröja många år innan någon större del är det. För att klara målet om en 20-30 procentig minskning fram till 2030 behöver sjöfarten 48 miljoner ton oljeekvivalenter av fossilfritt bränsle. Med tanke på att världens totala produktion kommer att ligga mellan 44 och 63 blir det näst intill omöjligt, skriver DNV i senaste Maritime Forecast to 2050.

Det kommer också att bli dyrare att köra fartyg. I år införlivades sjöfarten i EU:s system för utsläppshandel (EU ETS) och nästa år kommer FuelEU Maritime att ställa krav på minskade utsläpp från fartyg. Hårdare tekniska krav kommer också att ställas av IMO. Därför måste branschen, enligt DNV, undersöka alla möjliga alternativ för att minska bränsleförbrukningen.

– Vi måste fokusera på energieffektivisering. Det är så vi enklast minskar utsläppen. Och det finns en mängd teknologier för detta, sa Eirik Ovrum som lett arbetet med rapporten när den presenterades i Hamburg tidigare i veckan.

Förbättringar av skrov, propellrar och motorer skulle kunna minska bränsleförbrukningen med 4 till 16 procent fram till 2030, enligt Eirum och DNV.

–  16 procent motsvarar 40 miljoner ton bränsle eller 120 miljoner ton utsläppta växthusgaser om året. Det motsvarar också det vi skulle spara in om 55 000 mindre fartyg eller 2 500 av värdens största fartyg konverterades för att gå på fossilfria bränslen.

Om utsläppen ska minskas ännu mer krävs ytterligare en rad teknologiska lösningar. DNV pekar här på koldioxidavskiljning och lagring ombord, bränsleceller, vindassisterad framdrivning och system för återvinning av spillvärme som exempel på teknologier som redan har visat sig kunna leverera betydande utsläppsminskningar. Om landström och batterier ersätter den el som genereras av fossila bränslen ombord skulle kunna minska den totala energiförbrukningen som fartyg använder i hamnar med 7 procent. Det mest kostnadseffektiva sättet att minska växthusgasutsläppen tror dock DNV är koldioxidavskiljning och lagring ombord (OCC) eftersom det möjliggör fortsatt användning av konventionella bränslen och teknologier.

– Men för att det ska få ett stort genomslag krävs att en värdekedja utvecklas kring OCC och att en infrastruktur byggs. Tekniken måste förstås också utvecklas och nya regler klubbas, sa Eirik Ovrum.

Rapporten understryker också digitaliseringens viktiga roll i sammanhanget. Den är inte bara viktig för att förbättra operativa och tekniska energieffektivitetsåtgärder – digitala verifieringsverktyg är också avgörande för att bygga förtroende, främja samarbete inom branschen och underlätta nya avtalsarrangemang som uppmuntrar till energibesparingar.

Ladda ner rapporten


Dela på