Hallå där Johan Woxenius...
... Professor i sjöfartens transportekonomi och logistik på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och medlem i Lighthouse programkommitté, som senaste månaden tilldelats inte mindre än tre olika vetenskapliga priser.
Det är väl inte varje månad man som forskare gör hattrick i vetenskapliga priser?
– Ha ha, nej, det tillhör inte vanligheterna. Jag har varit forskare sedan 1991 och har aldrig varit med om något liknade. Jag har väl fått något mindre pris här och där, men aldrig tre nästan samtidigt.
Det största av dem är Håkan Frisingers Pris som delas ut av Volvo Research and Educational Foundations (VREF). Förutom en individuell prissumma på 300 000 kr är det också kopplat till en gästforskarperiod vid ett svenskt universitet. Kan du berätta lite om det?
– Jag kommer att vara knuten till forskargruppen för förpackningslogistik på Lunds universitet och både forska och undervisa där på 20-25 procent. De är duktiga på urbana godstransporter, medan jag håller på med långväga transporter där sjöfart ingår Den gemensamma forskningen kommer att fördjupa sig i skärningspunkten mellan lokala transporter och långdistans-transporter samt resiliens i försörjningskedjor.
Du har också belönats med Transport Research Chair av transportforskningsföreningen BIVEC-GIBET i BeNeLux. Vad är det för utmärkelse?
– Det är trots namnet ingen gästprofessur utan mer ett erkännande för tidigare insatser. Det innebär att man under en period av två år ger tre föredrag, ett i respektive land. De är tänkta att vara med gemensamt sjöfartstema.
Det tredje priset, Göran Persson Award for best paper, har du för fått en artikel som du författat tillsammans med kollegerna Patrik Jonsson på Chalmers och Martin Svanberg och Sara Rogerson på RISE.
– Ja, och priset har inget med vår fd statsminister att göra utan den Göran Persson det handlar om här var en legendarisk logistikforskare i Oslo. Priset brukar uppmärksammas en del inom nordisk logistikforskning. Särskilt kul är att vi i Lighthouse anda samarbetat och att RISE, GU och Chalmers tillsammans fått ett pris och att delar av forskningen har finansierats av Lighthouse.
Vad betyder sådana här utmärkelser för ens karriär som forskare?
– Det betyder kanske en del för ens anseende, men jag skulle säga att det är viktigare för kollektivet. Det visar att vi är duktiga i Sverige. När det gäller Frisingerpriset tycker jag det är viktigt att området godstransporter lyfts fram, tidigare har främst fordonsforskare belönats.
Motiveringar och info saxat ur pressmeddelanden
(Håkan Frisingers Pris)
Håkan Frisingers pris tilldelas varje år en framstående transportforskare verksam vid ett nordiskt universitet eller forskningsinstitut. I år belönas Johan Woxenius, professor i sjöfartens transportekonomi och logistik vid Göteborgs universitet.
– Johan Woxenius tvärvetenskapliga forskning och omfattande samarbete med olika intressenter har lett till betydande samhällsnytta, till exempel genom att förbättra anslutningen mellan containerhamnar och omgivande landsdelar via järnväg. Hans föreslagna program vid Lunds universitet kommer att ge utmärkta möjligheter till vetenskapligt samarbete samt handledning och undervisning inom hållbara godstransporter, säger Thorbjörn Holmström, styrelseordförande för Volvos forskningsstiftelser (VREF).
I sin motivering lyfter VREF:s styrelse också att Johan Woxenius har ett högt anseende inom det internationella vetenskapliga samfundet och en unik förmåga att förklara komplexa sammanhang och utmaningar för allmänheten.
(The BIVEC-GIBET Transport Chair)
BIVEC-GIBET Transport Chair belönar en person som har gjort ett viktigt vetenskapligt bidrag och/eller betydande sociala meriter relaterade till transport och mobilitet inom Europa. Professuren delas ut vartannat år. Den första ordföranden tillsattes 2012.
-
Regleringar i vägen för just-in-time
-
Streama den internationella konferensen om brandsäkerhet till sjöss
-
Forskare hjälper Umeå hamn bli en grön energihubb
-
Riksrevisionen: Staten gör för lite mot sjöfartens utsläpp
-
Lighthouse omvärldsanalys 2024 – oroligheterna större
-
Hallå! Vi söker en vikarierande koordinator!
-
Ny postdoktjänst till vätgasforskning för sjöfarten
-
Nu kan propeller och skrov optimeras för sjögång
-
Larmtröttheten ökar av nya digitala system
-
Mer innovation och enorma investeringar krävs för att rädda Europas ekonomier