Elin Frändberg, ny koordinator på Lighthouse
Redan på gymnasiet seglade hon över Atlanten och under några år arbetade hon som andremaskinist på Nordsjön. Nu är Elin Frändberg tillbaka inom sjöfarten då hon vikarierar för Lighthouse koordinator Caroline Ferning som är föräldraledig under 2025.
Det finns en hel del sjöfart i göteborgaren Elin Frändbergs CV, men det var inte seglingen i sig som lockade när hon sökte sig till seglargymnasiet på Öckerö.
– Jag ville resa och se världen.
Och det fick hon. Tre månader om året ägnades åt segling på skolan och två gånger korsades Atlanten.
– Första gången seglade vi från Cadiz i Spanien till Nordafrika och över till Sydamerika. Det var förstås väldigt spännande för en 15-åring. Men varje gång fartyget lämnade hamn blev jag sjösjuk. När jag senare tog studenten var jag övertygad om en sak – jag skulle aldrig arbeta till sjöss!
Men efter några år bestämde hon sig ändå för att läsa till sjöingenjör.
– Jag hade väl glömt bort hur det är att vara sjösjuk, säger Elin och skrattar.
– Jag gjorde praktik på Wallenius, isbrytarna och andra fartyg.
Och sjösjukan satt i. Ändå valde hon att arbeta på Nordsjön av alla ställen efter utbildningen.
– Jag var andremaskinist på supplyfartyg i två, tre år.
Samtidigt pluggade hon en del, vilket så småningom ledde till masterstudier i global studies och projekt i Tyskland, Argentina och Indien.
– Efter examen fick jag jobb som fredsobservatör i Colombia ett år. Därefter har jag jobbat med internationellt bistånd på Björkåfrihet i Göteborg och med EU-projekt på Högskolan Väst.
Jobbet som koordinator på Lighthouse ser hon som en chans att förena de två olika inriktningarna som präglat hennes yrkesliv.
– Jag har ett intresse för samhälls- och hållbarhetsfrågor och samtidigt erfarenhet från sjöfarten. Det är kul att få kombinera de två. Jag har faktiskt inte tänkt på att den möjligheten fanns tidigare, säger Elin Frändberg.
-
Hon hade avtalad tid med Kapten ynkrygg -
Lighthouse omvärldsanalys 2025 – osäkerhet och tullar präglar sjöfarten -
Se seminariet Shipping in the Marine Environment -
Vad betyder egentligen de 90 procenten? -
Hålla där... -
Ny rapport: Klimatförändringarna ett hot mot de flesta större hamnar i världen -
Nytt AI-verktyg tar lasthanteringen till nästa nivå -
Ammoniak tar kliv mot att bli ett framtida sjöfartsbränsle -
Konkurrensen stor mellan containerhamnar -
Se Research & Innovation Meet